האם השכר על המצוות הוא בעולם הזה או בעולם הבא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, כבוד הרב יש לי שתי שאלות: 1) האם שכר קיום המצוות הוא בעולם הזה או לעולם הבא 2)מה המטרות שאדם צריך לשאוף אליה בחיים:האם להיות:חכם, צדיק, חסיד, אדם פשוט וטוב ששומר מצוות או אדם רוחני שנהנה מזיו שכינתו של הקב"ה - אשמח אם תפרט מונחים אלו, מה עדיף על פי היהדות וכיצד מגיעים לתארים אלו אשמח לתשובה מפורטת בברכת יום טוב

תשובה

שלום וברכה

שכר המצוות עצמן מכיון שהמצוות הן מהתורה העל טבעית גם השכר עליהן צריך להיות נצחי, ומכיון שאי אפשר לשלם שכר נצחי בעולם עובר לכן זמן השכר הוא בעולם שאחרי העולם הזה, בו אנו נמצאים כבפרוזדור לפני האולם.

עם זאת, הקרן היא הקיימת לעולם הבא, אבל פירות הקרן נותנים שכר גם בעולם הזה, ובעיקר מצוות אלו הן נושאות שכר גם בעולם הזה: כיבוד אב ואם גמילות חסדים השכמת בית המדרש שחרית וערבית. הכנסת אורחים ביקור חולים. הכנסת כלה. הלווית המת. עיון תפלה. הבאת שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו. תלמוד תורה.

המטרה אליה צריך האדם לשאוף להגיע בעולם הזה, הוא להיות אדם טוב גם לשמים וגם לבריות, לבריות זה מתבטא במידות טובות הנובעות מלב טוב, והתרחקות מתמדת מעשיית עוול ורעה לסביבה ולכל באי עולם. ואילו לשמים זה מתבטא בעשיית רצונו של הקב"ה הכוללות מלבד ההטבה לבריות גם קיום רצונו במצוותיו ולימוד התורה.

האפשרות להיות חכם אינו נתון כל כך בידי אדם. `צדיק` הינו זה המקיים את הנדרש ממנו בין אדם לחבירו ובין אדם לבוראו, `חסיד` הינו זה העושה תמיד לפנים משורת הדין. והנאה מזיו השכינה זה כבר קבלת שכר שעל הרוב זוכים לזה רק בחיים שאחרי החיים, ורק לעתים משפיעים על האדם הארה מהנאה זאת גם בעולם הזה, ולא שייך לשאוף להגיע לדבר הזה. אכן, בזמן שהנבואה נהגה בישראל היה זה גם כן מטרה שהיה אפשר לעבוד על זה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה