מדוע לא מציינים את יום פילוג ממלכות יהודה וישראל?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום רב! כעם שמציין מאורעות חשובים בכלל ומאורעות חורבן בפרט (עשרה בטבת - תחילת המצור על ירושלים, 17 בתמוז - פריצת החומות, תשעה באב חורבן בית המקדש בראשונה ובשניה וצום גדליהו בן אחיקם שמציין את הרצחו של מנהיג שארית הפליטה בא"י לאחר היציאה לגלות ובריחתם לחו"ל). תמה אני על כך שאין שום ציון בלוח השנה שלנו לפילוג לממלכות יהודה וישראל וכן, למאורעות מקבילים שקרו בממלכת ישראל הצפונית במיוחד לאור העובדה שרובו של עמנו שייך היה לממלכת ישראל ולא לממלכת יהודה. אודה לתשובתך. בברכה, דוד

תשובה

שלום וברכה

אכן, פילוג הממלכות היתה המאורע הקשה ביותר שהתחילה את גלגל הירידה כלפי מטה עד הגלות מארצינו, תחילה עשרת השבטים ולא זמן רב אחר כך גם ממלכת יהודה. הסיבה שלא נקבעה זכר בלוח היהודי לציון יום מר זה, אפשר להניח כי מכיון שירידת העם כתוצאה ממעשהנ זה היה תחילה וראש אצל עשרת השבטים אבל במממלכת יהודה העצמאית לא ניכרה עדיין שום ירידה לכן לא נקבעה אצל שבטי יהודה ובנימין ציון זמן זה, אדרבה, הם המתינו בעינים כלות שהעם ישוב ויתאחד במהרה.

כידוע לך, שהמשך השרשרת של עם ישראל השתלשלה בעיקר משבטי יהודה ובנימין, הם שגלו לבבל והם שעלו עם עזרא ובנו את הבית השני, הם אשר הוגלו על ידי טיטוס בגלות רומא, והם אשר פוזרו במרכזים היהודיים בספרד ובארצות אירופה. רוב העם היושב בציון כעת הוא מצאצאי יהודה ובנימין, [הספרדים מיהודה - והאשכנזים מבנימין], ולא נשארו אצלינו ציוני זמן אלא ממה שנגע לחיי השבטים האלה בארץ ישראל. יום חלוקת הממלכה באופן פורמלי היתה ככל הנראה ביום חמשה עשר בחשוון כמצויין בכתוב (מלכים א פרק יב) שהוא היום בו העמיד ירבעם בן נבט את העגלים והכריז בפניהם על חג חדש ובאותו הזמן ככל הנראה יצאה `תוכנית ההתנתקות` לדרך. בספרי החסידות מובא בשם הרב הקדוש רבי מנחם מנדל מרימנוב זצוק"ל שבחודש מרחשון נגזרים רוב הגזירות על עם ישראל והסיבה הוא מפני שאז נתחלקה מלכות בית דוד.

בספר יערות דבש מבואר שבשורש העניין חג הסוכות צריכה להיות ביום ט"ו במרחשוון וכך היא תהיה באמת כשיבוא המשיח. ויש בזה סודות רבים במה שבדה ירבעם את החג שלו ביום זה דוקא. ויהי רצון שנזכה כבר לראות בהתאחדות הממלכות כפי שניבא הנביא יחזקאל בפרק לז.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה