אמונה

ספר הזוהר ומדענים אחרים

  • ה' אייר התש"פ
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רציתי לשאול לגבי ספר הזוהר איך אנחנו יודעים שמה שכתוב שם למשל שכדור הארץ עגול איך אנחנו יודעים שזה לא לקוח ממדענים שאמרו אותו דבר למשל אריסטו ופיתגורס הרי הם קדמו לכתיבת ספר הזוהר ועוד שאלה איך רבי שמעון בר יוחאי ידע לכתוב את ספר הזוהר מאיפה דווקא הוא יודע את כל סודות העולם ?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

בעולם העתיק היו אינספור חכמים עם אינספור דעות שונות על מבנה העולם. עובדה שרבות מדעותיו של אריסטו גם התבדו (לדוגמה, קדמות העולם).

 

הזוהר ידע איזו דעה אמתית, וגם הרחיב לגלות שיש בני אדם בצד השני של העולם, ואינם נופלים, ועוד ידיעות שלא היו יכולות להיוודע בתקופתו: 

https://www.hidabroot.org/article/1137356

 

לעצם שאלתך, נאמר בזוהר שחוכמה זו נמסרה לחכמי התורה במסורת, כאחד משערי הבינה שקיבל משה רבנו בהר-סיני. בנוסף, רבי שמעון בר-יוחאי זכה לגילוי אליהו.

 

מכל מקום, חשוב להבדיל בין ראיות, שמחזקות את האמונה, לבין הוכחות - עליהן בנויה האמונה.

 
אנו יודעים שהתורה היא אמת - לא בגלל שמצאנו השוואות מרשימות בין דברי חכמים למדע המודרני, אלא בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":
https://www.hidabroot.org/article/219799
 

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו!
 
יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.
 
ולכן, גם אם נתקלת בדבריו של אתאיסט המחפש לקטרג ולסלף על דבריו של רב, צריך תמיד לדעת להבחין האם דבריו נוגעים לעיקרי האמונה בזכותם אנו יהודים, או רק לנושאים מחזקים באמונה (כמו אורך חידוש הירח או כדוריות העולם בזוהר הקדוש). חוזרים בתשובה בוגרים ורציונלים כבר למדו לבסס את האמונה שלהם על ידיעה אמיתית, ולכן הם לא מתקשים בספיקות מסוג זה.
 

אמליץ שתחפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", ותקרא  חוברת מחזקת על עיקרי האמונה.
  
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זוהרכדור הארץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה