סדר בריאת העצים בבריאת העולם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראשית כל, אשריכם על האמונה שאתם מחדירים בעם ישראל. אתם באמת מקור מוסמך שאפשר להישען עליו. אני סטודנט באוניברסיטת בר-אילן ולומד במסגרת התואר קורס ביהדות בנושא ספר בראשית. שם המרצה שמעביר את הקורס הוא אדם דתי אבל לפעמים הספק שהוא מטיל בפרשנות חז"ל לסיפור מעוררת אצלי שאלות רבות על אופיו הדתי הקונסרבטיבי של המרצה. אני יעלה כאן סוגיה שהועלתה על ידו באחד השיעורים האחרונים שהייתי בהם: כידוע סיפור הבריאה מתחלק לשני סיפורים, הכללי"בראשית ברא אלוקים..." והבא אחריו סיפור גן עדן. קיימות סתירות לכאורה בין שני הסיפורים. בסיפור הבריאה נאמר שביום השלישי ברא האלוקים, בין היתר, את הדשא ועץ הפרי. מכאן מובן שיש עץ שמניב פירות, לדעת המרצה. ואילו בסיפור גן עדן נאמר שעשב השדה טרם יצמח. ומכאן לכאורה עולה סתירה, פירושו של רש"י ידוע: שעדיין לא ירד גשם כי הקב"ה חיכה לתפילתו של האדם הראשון ולכן רק ביום השישי ירדו הגשמים ואח"כ צמחו אילנות ודשאים. טענתו של המרצה הייתה שבגלל שבסיפור הבריאה (הראשון) נאמר: "ותוצא הארץ דשא..." שמכאן מסיקים שכבר הייתה הצמחייה ולכן פירושו של רש"י קשה ולא כ"כ מקובל עליו כי רשום בסיפור השני "וכל שיח השדה טרם יהיה בארץ..." השאלה שלי בגדול היא האם יש מקום לדחות את רש"י בתור יהודי קונסרבטיבי, האם ניתן בהינף יד כזה מזלזל לומר שרש"י ממציא תירוץ שלא מתיישב עם הכתוב האם יש דרך אחרת ליישב את הסוגיה תודה מראש על התשובה!

תשובה

שלום וברכה

מבלי להיכנס לויכוח אם מותר ללמוד תורה מאדם קונסרבטיבי, המרגיש משוחרר כביכול מדברי חז"ל בתורה שבעל פה, [ידוע ומפורסם כי בראשיתם של הרפורמים היו דומים לקונסרבטיבים של היום, עד שהגיעו להיכן שהגיעו, בהתרת התבוללות וכו`], וכמובן שהמרגיש עצמו משוחרר מדברי חז"ל, ולדעתו הוא שווה ערך בפרשנות להם ח"ו, הרי בוודאי שאדם כזה לא רואה בעיה כל שהוא לפקפק ולהטיל ספק בפירושו של רש"י על המקרא, ומה גם שרוב פירושיו של רש"י הינן מדברי חז"ל בתלמוד ובמדרשים. ואתייחס לגופו של עניין, גם בדוגמה הנשאלת, פירושו של רש"י אינו פירוש עצמאי, אלא כך מפורש בתלמוד (מסכת חולין דף סב): "רַב אַסִי רָמִי [שאל], כְּתִיב, (בראשית א) "וַתּוֹצֵא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא" - בִּתְלָת בְּשַׁבְּתָא [בשלישי בשבת].

וּכְתִיב, (שם ב) "וְכֹל שִׂיחַ הַשָּדֶה טֶרֶם יִהְיֶה בָאָרֶץ" - בְּמַעֲלֵי שַׁבְּתָא [בערב שבת], מְלַמֵּד שֶׁיָּצְאוּ דְּשָׁאִים, וְעָמְדוּ עַל פֶּתַח קַרְקַע, עַד שֶׁבָּא אָדָם הָרִאשׁוֹן וּבִקֵּשׁ עֲלֵיהֶם רַחֲמִים, וְיָרְדוּ גְּשָׁמִים וְצָמְחוּ. לְלַמֶּדְךָ שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְאַוֶּה לִתְפִלָּתָן שֶׁל צַדִּיקִים". הטיעון של המורה כי מה שכתוב ביום שלישי `ותוצא הארץ` משמע שכבר יצא לגמרי על פני הארץ בו ביום, אינו נכון כלל, ואדרבה, הקב"ה אמר `תדשא הארץ דשא...

` ובפועל כתוב `ותוצא הארץ דשא...`, ופשר השינוי בין לשון `תדשא` לבין לשון `תוצא` הוא כי דשא פירושו התכסות הארץ בלבוש של עשבים וכמו שפירשו הפרשנים, ודבר זה לא היה בו ביום, מכיון שלא בצבץ על פני הקרקע שום מעטה ביום השלישי, ולכן כתוב שבפועל היה ביום השלישי רק `ותוצא הארץ` וגו`, דהיינו שהארץ הוציאה מקרבה את הצורה החדשה של מין הצומח, ונתחדשה צורה של צומח מהצורה הקודמת של יסוד העפר, וחידוש זה נקראא יציאה, כיון שיש כאן יציאה מצורה לצורה, אבל עדיין לא היה ניכר החידוש הזה על פני הקרקע, וכמו שכתוב להלן וכל שיח השדה טרם יצמח וגו`, עד יום השישי שבא אדם והתפלל וכו` [מדברי רבי משה אלשיך בספרו תורת משה].

ישנו פירוש נוסף מחז"ל לייש מה שנראה לכאו` כסתירה, במדרש רבה (בראשית פרשה יג פסקה א) שם אמר רבי חנינה שמה שכתוב ביום שלישי שהארץ הוציאה המכוון על הצמחים והאילנות בגן עדן, והמדובר ביום שישי שכל שיח השדה טרם יצמח, מכוון לעולם הזה שלנו שבו עדיין לא היה שום צמח ניכר. וראה פירוש נוסף ברמב"ן (על אתר) שבאמת ביום שלישי כבר צמח כל מה שברא הקב"ה במין הצמח, אבל מאז שנברא היה הכל במצב קפוא שלא המשיך בהתפתחות, "עד אשר עלה אד ממנה [ביום שישי] והשקה אותה ונוצר האדם העובד אותה לזרוע ולנטוע ולשמור וזהו טעם "שיח השדה טרם יצמח", שלא אמר "שיח האדמה", כי המקום הנעבד יקרא "שדה", כמו `אשר תזרע בשדה` (שמות כג טז), `לא נעבור בשדה ובכרם (במדבר כ יז)", עכ"ל. וישנן עוד פירושים עמוקים וטמירים בתורת הקבלה על כתובים אלו שלפי הפירושים האמיתיים הללו אין כאן התחלה של קושיא. ברכה והצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה