איך יעקב נישק את רחל ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בפרשת השבוע "יצא". כתוב שיעקב נישק את רחל. הרמב"ן מביא שהיא הייתה קטנה אז ,והוא נישק אותה בראש או בכתפה .ואין לחוש לעניין עריות. אבל עדיין קשה לי . היא הייתה רועת צאן ,ומאידך היא הייתה קטנה , איך היא הייתה בגיל שיכלה לרעות צאן , אבל לא הייתה ראויה להיבעל (כמו רבקה שכן הייתה ראויה). ולכן עדיין קשה לי איך יעקב נישק אותה , שהרי אסור לו לגעת בה עד שמסדרים חופה וקידושין. אשמח להסבר.

תשובה

שלום וברכה

כתשובה אקדים מה שכתוב בספר עבודת ישראל להגה"ק מקאז`ניץ זי"ע שמכך שיעקב זכה לנבואה בעת הנשיקה וראה שלא תזכה להיכנס עמו למערת המכפלה שלכן התחיל לבכות, הרי ברור שהנשיקה היתה טהורה מבלי שמץ של חטא, אחרת לא היה זוכה ממש באותה העת לרוח הקודש. וזה לשונו: "לא היה אדם שכבש לגמרי את יצר הרע כמו יעקב אבינו שלימו דאבהן, שהיה בן פ"ד שנים, וגיבור בגבורתו, שהיה מעביר האבן מעל פי הבאר כמי שמעביר הפקק מעל הצלוחית, ואף על פי כן לא נתעורר בכוחו חלילה לשום תאוה רעה כמו שאמר (בראשית מט, ג) ראובן כוחי וראשית אוני שנולד מטיפה ראשונה, וכתיב (בראשית כט, יא) וישק יעקב לרחל, ואמרו שבע נשיקות, ובודאי היו הנשיקות בקדושה גדולה, ואיזה יחוד נפלא, וכמו שאמרו (ב"ר ע) על ענין ויבך שראה ברוח הקודש שאינה נכנסת עמו לקבורה.

ומסתמא כשהיה בשעה זאת ראוי לרוח הקודש מסתמא לא היו הנשיקות חלילה במחשבה גשמיות רק בדביקות בעולמות עליונים ומי כמוהו קדוש ישראל". ובספר השל"ה הקדוש (פרשת ויצא תורה אור אות ד) האריך לבאר את הסודות אליהם כיוון יעקב בנשיקות, עיין שם. מרן האריז"ל בספרו פרי עץ חיים (שער השבת - פרק יד) דן גם כן בסוד הדברים, ולפי דבריו ברור שיעקב נישק את רחל בידיה, וכמבואר במדרש גם כן, שהיה זו נשיקה של קריבות מאחר והיו יעקב ורחל בני דודים, ונשיקה של קריבות ובפרט כשהילדה קטנה אין בה ענין של גנאי גם לפי הפשט. ובספר הקדוש אגרא דכלה ביאר את הענין כך:

"הכתוב משמיענו בזה לפי פשוטו גודל קדושת יעקב אבינו, שהיה ענין הזיווג אצלו בלי התבייש מבני אדם, כי כל כך היה דבוק בהשי"ת ועשות רצונו, עד ששם הענין הזה אצלו כציצית ותפילין, אשר לא יתבייש האדם לנשק החפץ של מצוה לפני כל, על כן נשק לרחל חפץ של מצוה לפני הרועים, כי לא עלתה על לבו מגודל דביקותו שזה דבר מכוער בעיני הבריות המתנהגים בחומריות למלאות התאוה.

שכל כך היה רחוק מחומריות העולם, עד שלא עלה על לבו שזה פועל מגונה, אשרי האיש שככה לו". בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה