שבת

סירוק בשבת

  • י"ז אב התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
מציק לי מאוד שאסור לאישה להסתרק בשבת.
האם זו הלכה דאורייתא או דרבנן?
למה אין התחשבות בקושי של נשים רבות לסדר את שערן ללא סירוק? זה ממש יוצר בי צער לפעמים ואני רק מחכה שתצא שבת כדי שאוכל לסרק את השיער בצורה נורמלית ולהיראות נורמלית.
למה בטבילה במקווה כן אפשרו לשים חוצץ של לק רק כדי לאפשר ליותר נשים לטבול אבל אין תקנה דומה בעניין סירוק? זהו דבר החשוב מאוד לאישה - המראה שלה. איך אפשר לסדר שיער בלי לסרקו??
כמו כן, אני מתקשה גם להבין מדוע לא ניתן ללכת עם מטרייה בחורף. אני מבינה מאיזו הלכה זה נגזר (של קביעת מבנה ארעי) אבל במציאות זה בכלל לא מהווה מבנה וכל המטרה היא למנוע מאדם להירטב ביום גשום, זה הכל.
ניסיתי מאוד לקבל את ההלכות הללו בקבלה מלאה ללא הבנה כדי להוכיח את אמונתי בקב"ה, אך זה כל פעם צף בי מחדש והחלטתי לשאול על כך.
אם תגיד לי שאלו הלכות ללא טעם מוסבר בתורה (כמו פרה אדומה) אקבל אותם בלב שלם. ואם יש הסבר הגיוני לכך אז אולי זה יעזור לי קצת יותר לקבל ללא הרהור חוזר.
תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אמשלו לך משל ואקווה שהדבר יובן.

אשה שעליה לעבור חלילה ניתוחון בראש או אפילו תפרים, חייבת לגלח את איזור הניתוח מחשש לזיהום וכדו'. אין אישה שתבקש שיוותרו על הגילוח המכוער ותקח על עצמה את הסיכון של הזיהום אף שזה לא ודאי שיהיה נזק וכמובן.

לעיניינו הסירוק מוציא שיער באופן קרוב לוודאי ועל כן אסור לסרק שמא נבור חלילה על איסור כרת וסקילה של חילול שבת שהוא גרוע בהרבה מהזיהום. אם נרצה להתחשב בבנות ישראל כביכול ולהתיר להם סירוק הם יפל בדבר מסוכן יותר של חילול שבת ולכן ברור שלא ניתן להתיר סירוק בשבת.

גם לענין המטריה לפי כללי ההלכה יש כאן גדר של איסור אהל ולכן הנזק שיקרה מהליכה עם מטריה בשבת הוא הרבה יותר גדול ועצום מאשר הרטיבות ולכן אין להתיר את הדברים.

חשוב לדעת שהתורה לא שייכת לרבנים ורבנים לא יכולים להחליט להתיר איסור או לאסור את המותר אף אם רוצים  להתיר איזה איסור. התורה היא של בורא עולם ואנו לומדים בה ומתעמקים להבין את רצון ה' ולפי הבנתינו בתורה אנו קובעים את ההלכה אבל בוודאי זה לא תלוי ברבנים כלל וכלל.

המשיכי ללכת בדרך התורה הטובה לנו ולטובתינו

בהצלחה,

בנימין שמואלי 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סירוק בשבתמטריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה