האם הרשע נענש בהזיקו לאחר?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אחד מהנושאים שחוזרים שוב ושוב בהרצאות, בצורה זו או אחרת, זה העובדה כי כשאדם פוגע בנו, מצד אחד הוא פוגע בעצמו (זה בהחלט מנחם את יצר הנקמנות :-) ), אבל גם העובדה כי פגיעה בנו, בעצם מזככת אותנו, מנקה אותנו, כמו כן אם משהו רע קורה לי, זהו רצון האל. מה שנאמר כאן בעצם נשמע בסדר, כל עוד מדובר בדברים שביום יום, אבל.... האם ניתן לאמר כי אונס, רצח, תקיפה חבלנית, גילוי עריות, פאדופילה וכו` הם גם רצון האל כי אומנם לאדם שמבצע עוולה זו יש זכות בחירה, אך יחד עם זאת מה עם הקורבן האם הוא עבר את מה שעבר בגלל רצון האל ואם כל מה שקורה לנו קשור ברצון האל. האם אין זה אומר שעלינו לנקוט בפעולה פסיבית למה לי לרוץ למשטרה, לבית משפט, למה לי להלחם באדם שמבצע פשע, אם זהו רצון האל הייתי רוצה קצת לקבל איזון בנושא. זה מבלבל אותי כי אני טיפוס לוחם בליבי. מאוד מאוד קשה לי לקבל מה שנראה לי כחוסר צדק, ולא פעם בניסיון לעזור לשני, בפגיעה שהוא קיבל (ולא אני), אני יוצרת התנגדות לי מצד הפוגע, ובכך מזיקה לעצמי, כאשר בעצם יכולתי סתם לשבת בשקט, ולהמשיך להיות ביחסים טובים עם אדם\מערכת שפגעו במישהו ועשו חוסר צדק עימו. תודה

תשובה

שלום וברכה

ראשית ארגיעך, שהתורה מליאה בעונשים, לפוגעים בבני אדם, הרוצח מומת, הגונב איש ומכרו מות יומת, ועוד הרבה ע"ז הדרך. הרי שעפ"י התורה אין החוטא נפטר מעונשו בשום אופן, והתורה מזהירה אותנו על כך בהרבה מקומות. אך השאלה הנשאלת האם יכול בעל בחירה להריע לאדם שלא עפ"י גזירת הקל, נחלקו בזה גדולי החכמים, י"א שאכן יכול הרשע לפגוע באדם ללא גזירת הקל כי הבחירה חופשית, וה` ישלים לאדם הנפגע את אשר נפגע, והפוגע יענש, אך לצדיקים שמירה מיוחדת שלא יפגעו מהרשע, וע"ז אמר הפסוק הנה עין ה` אל יריאיו להציל ממוות נפשם, - שאפילו מבעל בחירה ה` יצילם.

אך הרבה מרבותינו נמנו וגמרו שאין כוח ביד האדם לגרום עגמת נפש לאדם, וכ"ש מוות ללא גזירת ה`, אך אין ה`גוזר מי יעשה ת הרע הנ"ל, כגון אילו הרוצח לא היה רוצח את הנרצח, היה הורגו בדרך אחרת, והרוצח אשר בחר בבחירתו הרעה לעשות את מעשה הרשע נענש, אע"פ שהמקרה הרע היה נעשה גם בלעדיו. ולכן אנו בכל מקרה, חייבים להמשיך וךהךחם בעושי הרע, ואין אנו רשאים להקל ראש בדבר הזה, וכציווי התורה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה