חברה והשקפה

מי הם השומרונים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, מי הם השומרונים, ומה ההתייחסות של היהדות אליהם?

תשובה

שלום

השומרונים הם כיום קהילה בת כשש מאות איש, שמחציתם מתגוררים בשכם ברשות הפלסטינית, ומחציתם מתגוררים בעיר חולון בשכונת `מרקה`. לפי היהדות, השומרונים הם הנקראים `כותים`, ומוצאם מהגויים שסנחריב מלך אשור הביא לארץ ישראל בשעה שהגלה את עשרת השבטים שבירתה הייתה בשומרון. גויים אלו התגיירו מאוחר יותר, ונחלקו השיטות בגמ` אם הגירות היתה גירות של אמת, או לא. גם מפורש כי משפחת כהנים מיוחסים התערבו עמם כדי ללמד אותם אורח חיים יהודי לאחרי שהתגיירו, וכנראה שמשפחת הכהנים אכן נטמעה ביניהם והיתה לחלק בלתי נפרד מקהילתם, וכיום ישנם בין השומרונים משפחות כהנים שכנראה מוצאם מהכהנים שנשלחו אליהם ללמד את הכותים אורחות חיים.

בתלמוד מבואר, כי אף לפי השיטה שהתגיירותם של הכותים היתה גרות של אמת, מכל מקום מאוחר יותר נמצא ביניהם עבודה זרה ממשית שעבדו לדמות של יונה, ומאז קבעו שהם נחשבים לגויים גמורים. כמו כן מסופר בספר עזרא כי כותים - שומרונים אלו היו לרועץ לעם ישראל כשעלה בהמוניו מבבל, ועשו יד אחת עם שונאי ישראל להפריע את בניין הבית השני שהקימו עולי בבל.

ועל כך מבואר בפרקי דרבי אליעזר סוף פרק לז בלשון הזה: "הכותיים אינן נחשבים לגוי משבעים לשונות אלא מיתר חמשה גוים שנאמר ויבא מלך אשור וכו`, ר` יוסי אומר הוסיף עליהם עוד ארבעה גוים וכולם גם הם, שנאמר דיינייא ואפרסתרא וכו`, וכשגלו ישראל ממקומם משומרון לבבל שלח המלך עבדיו והושיבו אותם בשומרון להעלות מס למלכות, מה עשה הב"ה שלח בהם את האריות והיו הורגים בהם, שלחו ואמרו למלך בבל אדוננו המלך הארץ ששלחנו עליה אינה מקבלת אותנו כי נשארנו מעט מהרבה, שלח המלך וקרא לכל זקני ישראל ואמ` להם כל השנים הללו שהייתם בארצכם לא שכלה אתכם חיית השדה ועכשיו אינה מקבלת אתכם, אמרו לו דבר של עצה אולי ישיב אותם לארצם, אמרו לו אדננו המלך הארץ ההיא אינה מקבלת גוי שאינו נמול, אמר להם תנו שנים מכם וילכו וילמדו תורה, ודבר המלך אין להשיב, ושלחו וקראו את ר` דוסתאי ואת ר` ינאי ומלו אותם והיו מלמדים אותם תורה שבכתב נוטריקון ובוכים, והגוים האלה היו הולכים בחוקות התורה ובחוקות אלהיהם את ה` היו יראים ואלהיהן היו עובדין".

"עלה עזרא מבבל וזרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק והתחילו בונים בהיכל, שנאמר באדין זרובבל בן שאלתיאל וכו` ובאו עליהם השומרונים למלחמה מאה ושמונים אלף, וכי שומרונים היו והלא כותיים היו, אלא על שם עיר שומרון נקראו שומרונים, ועוד שבקשו להרוג נחמיה שנאמר לכה ונודעה יחדו, ועוד שבקשו לבטל מלאכת שמים שתי שנים והיתה בטלה עד שנת היובל, מה עשה עזרא וזרובבל בן שאלתיאל ויהושע בן יהוצדק קבצו כל ישראל אל היכל ה` והביאו שלש מאות כהנים ושלש מאות שופרות ושלש מאות ספרי תורות והיו תוקעים בהם והלויים משוררין ומזמרין ומנדין את הכותיים בסוד שם המפורש בכתב הנכתב על הלוחות ובחרם בית דין העליון ובחרם בית דין התחתון שלא יאכל אדם פת כותיים עד עולם מכאן אמרו כל האוכל בשר משחיטת כותי כאילו אוכל בשר חזיר, ואל יתגייר אדם כותי ישראל ואין להם חלק בתחיית המתים, שנ` לא לכם ולנו לא בעה"ז ולא בעה"ב, ועוד שלא יהיה להם חלק ונחלה בירושלם, שנ` ולכם אין חלק וצדקה וזכרון בירושלם, ושלחו החרם אצל ישראל, ועוד הוסיפו עליהם חרם על חרם, והמלך כורש קבע עליהם חרם עולם, שנ` ואלהא די שכן שמיא תמן". עד כאן בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שומרוניםעולי בבל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה