מדוע גם בזמננו אסור לכהן להתחתן עם גרושה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני כהן והייתה לי חברה גרושה. היום קיבלתי על עצמי להתחזק אבל עדיין יש עניין שאני לא מבין, הרי נאסר בתורה על כהן להתחתן עם גרושה מכיון שהייתה אשת איש ואינה בתולה והרי הכהן צריך לעבוד בבית המקדש, אבל למה היום לכהן אסור להתחתן עם גרושה אבל עם רווקה שאינה בתולה מותר. לתשובתכם המהירה אודה.

תשובה

שלום

לך איציק אני מקדים להשיב לך מפני היותך `כהן` שהתורה מצווה לכבדו ולהקדימו לכל דבר ועניין. כידוע לך ישנם שני דרגות בכהונה, הקבוצה האחת שהם כלל הכהנים, הוזהרו מלהינשא לאשה גרושה. בקבוצה השניה נמצא רק הכהן הגדול שהוא הראש לכהנים המצווה בנוסף להנ"ל שלא להינשא לאשה שאיננה בתולה, [אע"פ שלא הייתה מעולם נשואה למי שהוא]. הטעם לאיסור של גרושה לכהן כתבו הראשונים (ראה ספר החינוך):

"לפי שהכהנים נבחרו לעבוד עבודת השם תמיד, ראוי ומחוייב להיותם קדושים ונקיים יותר מכל שאר העם בכל עניניהם, אף כי בענין הזיווג שהוא דבר עיקרי באדם, וקצת מחשבות האדם על בת זוגו תמיד, לכן נתחייב שלא לישא הגרושה, על פי שאמרו חכמים (פסחים דף קיב עמוד א) "גרוש שנשא גרושה - ארבע דעות במטה". אבל, נערה שהיה לה קשר עם גבר זר ואבדה בתוליה, אין לחשוש שהזכרונות מהעבר ילוו אותה גם במסגרת חייה עם בעלה הקבוע, מאחר שהקשר הקודם לא היו קבועים במסגרת של נישואין, ורק גרושה שהיתה חלק ממערכה של קשר חזק של נישואין יש להניח שזכרונות ילוו אותה גם לתוך המסגרת החדשה.

אולם, הכהן הגדול, מבאר החינוך, כי "לפי שהעיקר הטוב שבאדם הוא שיהיה לו מחשבת טהרה ונקיות, כי אחרי המחשבות ימשך מעשה הגופות, על כן ראוי לו למשרת הגדול להדבק באשה שלא קבעה מחשבתה באיש אחר זולתי בו, שהוא קודש קדשים, ומתוך כך יהיה הזרע אשר יתן לו השם ממנה טהור ונקי ראוי לעבוד בקדושה". וזהו טעם שהבדילה תורה בין כלל הכהנים להכהן הגדול, וההלכה נגזרת מכח הבדלי הקדושה שביניהם. אני מברך אותך בכל לבי ונפשי שתצליח להתגבר ולשמור על קדושתך הנגזרת מקדושתו של אהרן הכהן אוהבם של ישראל - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה