מי היה פאנדירה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני בתהליך של חזרה בתשובה, אבל אני לא אהיה סגור על עצמי עד שאני לא מברר כל פרט ופרט ביהדות. בהרצאה של הרב יצחק פנגר "מבוא לדתות" היה קטע שהוא אמר שמרים נכנסה להריון מאדם לא יהודי בשם "פדירה". חיפשתי ברשת מידע על האדם הזה ולא מצאתי כלום ! הייתכן שהרב המציא את הקטע הזה איפה אני יכול לקבל עוד מידע על אותו אדם מקווה שתענו לי. אשמח אם תשלחו לי את התשובה למייל. תודה אורן.

תשובה

שלום

קצת לא מדוייק, שם אביו של ישו היה `פאנדירה` הנוצרי, והוא בא על `מרים` שהיתה אשת איש ושם בעלה היה פפוס בן יהודה. `יחוס` זה הופיע בתלמוד בכמה מקומות אולם המדפיסים במשך הדורות שהצטרכו לאישור הצנזורה הוכרחו להשמיט דברים אלה מן התלמוד, ב"ה כיום שאימת הצנזורה עברה מן העולם, חזרו להדפיס קטע זה בתלמוד מתוך עותקים מהתלמוד שנשתיירו מלפני הצנזורה, וכך מבואר בתלמוד (שבת קד ב): המסרט [אותיות, בשבת,] על בשרו - רבי אליעזר מחייב חטאת, וחכמים פוטרים [שאין דרך כתיבה בכך], אמר להם רבי אליעזר לחכמים: והלא בן סטדא הוציא כשפים ממצרים בסריטה שעל בשרו, אמרו לו: שוטה היה, ואין מביאין ראיה מן השוטים.

[ועכשיו התלמוד מבררת את זהותו של `בן סטדא`], בן סטדא [והלא] בן פנדירא הוא! - אמר רב חסדא: בעל[ה של מרים אם ישו, היה נקרא] סטדא, [ואילו ה]בועל [שחטא עמה נקרא בשם פנדירא.

[ושוב שואל, וכי הבעל היה נקרא סטדא והלא] בעל פפוס בן יהודה הוא! - אלא, אמו [היתה נקראת בשם] סטדא, [ושוב שואל] אמו [הרי הייתה] מרים מגדלת שיער הנשים [והיא הייתה אמו של ישו הנוצרי כמבואר במסכת חגיגה (ד ב בתוספות)], אלא, [עונה התלמוד שמרים אם ישו כינו אותה בשם סטדא על שם `סטת דא מבעלה`, [שזנתה וסטתה מבעלה]. יש באמתחתי עוד חומר על פאנדירא הזה אם תצטרכי תודיעי לי.

בהצלחה וגמר חתימה טובה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה