איך יש חרדים שאינם מאושרים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רואים שיש הרבה חרדים לא מאושרים(והם גם אומרים שהם אינם מאושרים) אז למה התורה מבטיחה אשריך וטוב לך .חזל;אשריך בעה"ז וטוב לך לעוה"ב.וכתוב ועונה לעמו בעת שועם ולא תמיד תפילות נענות.מדוע התורה מבטיחה ולא מקיימת?

תשובה

שלום וברכה!

א. אין ספק, שהאושר האמיתי לכל אדם, הוא ביודעו, שמעשיו הם רצוים, ומתקרב הוא לתכליתו. ולכך הוא יעשה כל אשר בידו, להגיע לשלימותו. ולהיפך, כאשר האדם מרגיש שהוא אינו עושה את המוטל עליו, אינו מרוצה מעצמו, והאושר ממנו והלאה. וע"כ הצדיקים, אשר אמונתם שלימה,{ובטוחים הם בצדקת דרכם},ומעשיהם בשלימות, אין קץ לאושרם כמובן.

אך האיש אשר חסרה לו האמונה ביושר דרכיו, וחושב לעצמו אולי מעשי מיותרים/ האם ה` בקרבי ח"ו וכו`, או כאשר אמונתו שלימה, אך מעשיו אינם מושלמים, ודאי לא יהא מאושר. ואכן אשרי כל ירא ה` ההולך בדרכיו, אך ביחסר לו זאת, לא יגיע אל האושר.

ב. הנה אין העונה לעמו וכו`, פסוק. אלא מהשבחים אשר משבחים אנו את ה` בעת התפילה. ואכן בטוחים אנו, שה` שומע לכל תפילה ותפילה, ועונה לנו בכל עת. אך אפשר להיענות בהן, ואפשר להיענות בלאו, והכל לטובתו של האדם. וכילד אשר חולה במחלת סוכרת המתחנן לאביו האוהבו, שיתן לו סוכריה, אך האב מסרב בכל תוקף.

כי יודע הוא את הסכנה שבדבר, ואף אם הבן חושב את אביו לאכזר, אין זאת אלא רחמנות. וכן נוהג ה` עמנו, אנו מבקשים מאתו הכל, והוא ברחמיו הרבים, יחליט מה כן, ומה לא. ומי לנו גדול ממשה, אשר התחנן לה` שיכניסו לארץ ישראל, ונענה בשלילה. כמבואר להדיא בפסוקים. וע"כ אין לומר שיש הבטחה מאת ה`, לתת לנו את כל אשר נבקש. יש עוד להאריך אך נסתפק כעת בזה ועוד נשוב ונשנה פרק זה אי"ה.

בכ"ר בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה