מה המזל של חודש אדר א'?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב נולדתי באדר א' תשמ"ו אך לפי התאריך הלועזי אני נופל על מזל דלי.

האם אדר א' נחשב כחודש אדר רגיל לעניין המזל דגים? או לא? כלומר ע"פ זה-איזה מזל אני?

תודה על המענה

תשובה

בספר קדושת לוי (פרשת שקלים, תצוה) כתב: "טעם על אדר שיש לפעמים ב` חדשים שהוא חודש העיבור, משום שידוע שי"ב חדשים בשנה הם נגד י"ב שבטי יה.

 והנה אדר שהוא מזל דגים הוא נגד יוסף שנמשל לדגים שנאמר (בראשית מח, טז) וידגו לרוב בקרב הארץ, שאין שולט בו עין הרע כדגים שבים, מה דגים שבים מכוסים כך זרעו של יוסף בן פרת יוסף בן פרת עלי עין (שם מט, כב) ודג בהיפוך האותיות הוא גד, והוא מלשון מזל, (שבת סז ב), שבחודש אדר נתרומם מזל ישראל ומכיוון שיוסף הוליד שני שבטים מנשה ואפרים לכך יש לפעמים שני חודשי אדר".

 וראה כי מזלות כל החדשים נקראו בלשון יחיד: עקרב, קשת, גדי, דלי, טלה, שור, סרטן, אריה, בתולה, ומזל חדש אדר נקרא בלשון רבים: דגים – שהוא רמז לשני אדרים; שאין לאדר שני מזל אלא זה של אדר ראשון, ומזלות החדשים תשרי וסיון שנקראים גם הם בלשון רבים: מאזנים, תאומים, אינם אלא לשון יחיד, שאין מאזנים אלא בשנים, וכן אין תאומים אלא בשנים, ואי אפשר היה לכנותו בלשון יחיד, משא"כ דג היה אפשר לכנות ביחיד, וכינה בלשון רבים לרמז זה.

אולם בפירוש החזקוני (שמות יז ט) כתב שאין כלל מזל לאלו שנולדו בחודש אדר השני.

 וכן כתב בעל מנות הלוי בשם הרוקח והמדרש, כי משה אמר ליהושע במלחמת עמלק בחר לנו אנשים [שמות יז, ט] שנולדו באדר שני, כי אז אין להם מזל ולא יחול עליהם כישוף, ובספר יערות דבש (חלק שני - דרוש ח) ביאר ע"פ הקבלה מדוע באמת אלו שנולדו באדר השני אין להם מזל. וידוע כי חודש אדר הוא מזל מצויין מאוד ליהודים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה