אלו מפתחות נמצאים בידי בורא עולם?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב ברצוני לדעת אילו שלוש מפתחות נמצאים בידי בורא עולם ולמה מיועד כל אחד מהם

תשובה

שלום

זה לשון המדרש (תנחומא (פרשת ויצא סימן טז) אמר רבי יוחנן ארבעה מפתחות בידו של הקב"ה שלא מסר אותן לבריה בעולם, ואלו הן, מפתח של גשמים, ומפתח של כלכלה, ומפתח של קברות, ומפתח של עקרות, ולכשהוצרכו מסרן הקב"ה לצדיקים, מפתח של גשמים מסר לאליהו, שנאמר אם יהיה השנים האלה טל ומטר כי אם לפי דברי (מלכים א יז א), מפתח של כלכלה מסר לנח, שנאמר ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל (בראשית ו כא), מפתח של קברות מסר ליחזקאל, שנאמר ואמרת אליהם העצמות היבשות (יחזקאל לז ד), ומפתח של עקרות מסר לאלישע, שנאמר למועד הזה כעת חיה את חובקת בן (מלכים ב` ד טז)".

"ומנין שלא מסרן הקב"ה לבריה בעולם, אלא הוא בעצמו פותח אותן, מפתח של גשמים, שנאמר יפתח ה` לך את אוצרו הטוב את השמיים לתת מטר ארצך (דברים כח יב), מפתח של כלכלה, שנאמר פותח את ידך (תהלים קמה טז), ומפתח של קברות, שנאמר הנה אני פותח את קברותיכם (יחזקאל לז יב), ומפתח של עקרות מנין, ממה שכתוב בענין ויזכר אלהים את רחל ויפתח את רחמה".

יש המונים מפתח של גשמים ומפתח של פרנסה כמפתח אחד, מאחר וגם הגשמים הם לצורך פרנסה (תענית ב א). ראוי להביא מה שרמזו הראשונים כי מפת"ח ראשי תיבות, מ`טר, פ`רנסה, ת`חיה, ח`יה [כינוי ליולדת, ראה: מצודת ציון מלכים ב פרק ד פסוק טז, רשב"ם בראשית פרק יח פסוק י].

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה