תפילה וברכות

תפילות

  • כ"א אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

בתפילה אני לא מרגיש שאני מתפלל מהלב ומחייבים אותי להתפלל מה לעשות?

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

כשאתה מתפלל, הנך חייל בצבא ה', ותפילתך מצטרפת לכל תפילות עם ישראל ששומרות עליו מאוייבנו המבקשים בכל דור לכלותנו. שים לב בתפילת שמונה עשרה, שכל תפילה ותפילה בה היא על עמך בית ישראל. אתה מוריד שפע לעולם בזכות תפילותיך, השקולות כנגד עבודת הקרבנות בבית המקדש!

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 

שויתי ה' לנגד תמיד:

שים לבך למי אתה מתפלל - לבורא עולם! איזו זכות גדולה היא זו להיקשר למי שברא אותך ואת העולם כולו, נתן לעמו תורה מאהבתו, והציל את עמך 3300 שנה מהכחדה.

הבט בגוף המדהים שקיבלת, והכר כמה הוא אוהב אותך:

ברגע זה ממש, פועלים בתוך גופך מיליוני מערכות גאוניות בתחכומן. גופך בנוי ממיליארדי אטומים שפועלים בתיאום, אפילו התא הקטן ביותר שיש באצבע שלך מורכב יותר מכל מערכת התחבורה בעיר ניו יורק. הידיים שלך הם מנופים מורכבים מלאים פרקים תואמים שמאפשרים לך לתפקד בחיים. בכל אחת מן העיניים שלך יש יותר מ-120 מיליון קולטני אור, המאפשרים לך לקבל תמונה חדה וצבעונית של המציאות סביבך. בכל יום הלב שלך מעביר 8000 ליטרים של דם בתוך גופך - פירוש הדבר כי בשלושה ימים משאבת הלב שלך היתה מסוגלת למלא בריכת שחייה! אך כל כך הרבה ליטרים של דם דורשים ניקוי רעלים תמידי, ולכן בכל דקה שעוברת הכבד שלך מסנן 2 ליטר של דם מרעלים. המח שיש בראשך הוא פלא הבריאה, ובכל היקום כולו לא נברא מחשב מתוחכם כל כך - מוחך מפעיל 100 מיליארד נוירונים (תאי עצב) - מספר זה גדול יותר מכל הכוכבים שיש בגלקסיה, וכולם פועלים בתיאום מושלם כדי לאפשר לך לראות לשמוע לנוע לדבר ולחשוב. ואין כאן המקום לתאר את כל התהליכים המדהימים והמורכבים שפועלים בגופך.

ויושם לב לעובדה שכל המערכות המדהימות הללו - הן רק הכלי החיצוני שניתן לך בעולם הזה, כדי שהנשמה שלך תוכל להפעיל את הגוף כמו נהג ברכב. 

כל דבר שאנו מחשיבים לטובה בעולם הזה, וכל הנאה או שמחה שהרגשת אי פעם בחייך - הגיעה רק ממנו יתברך. הוא יודע בדיוק מה יעשה אותך אדם שמח ומה יעשה אותך אדם עצוב, ומה היא התועלת האמיתית שלך.

מי מאיתנו היה מוכן תמורת מיליון דולר לוותר על מאור עיניו (או אפילו רק על ראייה צבעונית של המציאות), על יכולת השמיעה, חוש הטעם, המישוש, שתי ידיו או על שתי רגליו? אפילו אדם שינסה רק יום אחד לקשור את שני אגודליו יגלה מהר מאוד עד כמה הוא נצרך להם; אדם שיעטה על ידיו כפפות יגלה כמה הציפורניים חסרות לו במהלך היום. אך מי מאיתנו נתן אי פעם את הדעת להודות על אגודל או ציפורן?

כל אחד מאיתנו קיבל אלפי מתנות חינם מהקב"ה, שכל אחת מהן שווה מיליונים. כל אצבע היא מערכת מופלאה בתחכומה שרק כדי לחקותה באופן מלאכותי - נדרשים טובי המדענים והלוגיסטיקנים, שעדיין לא מתקרבים למקור... כמה מאיתנו יודעים להעריך את כל המתנות הללו, לפני שאנו מבקשים עוד?

ילד מפונק נוהג להתלונן כי אינו יודע להעריך את כל המתנות והאהבה שמרעיפים עליו הוריו. אך אם נביט בעין ישרה על מציאותו של האדם, נמצא שהוא חי ברווח יותר מכל בעלי החיים בעולם, והרבה יותר ממה שהוא נזקק כדי לשרוד, וכל זה נובע בשל אינספור טובות חינם שהבורא הרעיף עליו. 

הבורא יתברך לא היה חייב לברוא את כל עצי הפרי שיש בעולם, ולא את כל סוגי החומרים שיש בקרקע, וגם לא את כל מגוון בעלי החיים בטבע. האדם היה יכול לשרוד גם עם עין אחת ואוזן אחת, וללא ראייה צבעונית של המציאות. אך הבורא נתן לאדם מעל ומעבר כדי שיהנה מהבריאה.

* * *

כעת,

מחייבים אותך להתפלל, אך לא מחייבים אותך לכוון בתפילה - כאן יש לך בחירה עצומה, שהיא רק שלך - בינך ובין בורא עולם. 

קבל על עצמך לכוון לפחות בקריאת שמע, להבחין במילים שאתה קורא, המדברים על אהבת ה' ואחדותו ושכר ועונש.

בתפילת שמונה עשרה נסה לכוון בברכת אבות עד "מגן אברהם", שהיא הברכה שעוסקת בזכות האבות אברהם יצחק ויעקב והשמירה ששומר ה' על עמו בזכותם.

כמו כן, נסה להוסיף תפילה אישית משלך כדי לקרב את התפילה אל הלב: דבר עם הקב"ה במילים שלך, עם פתיחות שבה אתה מדבר עם חבר טוב, אך עם כבוד שנותנים למלך. ספר לו על קשייך ומה שמטריד אותך ובקש את עזרתו בענייניך - יש מקום מיוחד בתפילה לעשות זאת, בתפילת שמונה עשרה לפני הברכה: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שומע תפילה".

כדי להתחזק באמונה ולאהוב את יהדותך עליך להכיר אותה. אמליץ לך לצפות בקביעות בשיעורי תורה והרצאות מרתקות שבאתר וערוץ הידברות. שעה ביום אינה הרבה, אך עושה הרבה מאוד לנשמה. אמליץ לך על הרצאותיו של הרב זמיר כהן, הרב יצחק פנגר, הרב יגאל, והרב אהרון לוי.

ראה גם:

https://www.hidabroot.org/article/1117628

אמליץ לך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית" שמתארת דו שיח עם בורא עולם על שאלות רבות באמונה. לקריאת החוברת חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כוונה בתפילהתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה