תפילה וברכות

איזה ברכות נברך בביאת המשיח?

  • ט"ו אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

מעניין אותי בבקשה לדעת איזה ברכות נברך כשנראה את המשיח?

תודה גדולה על הכל

תשובה

שלום רב,
 
כשנזכה לקבל פני משיח בב"א נברך - א. חכם הרזים, שבוודאי יהיו שם שישים רבוא (היינו שש מאות אלף) מישראל וכהנה וכהנה עד אין מספר. ב. שחלק מחכמתו ליראיו. ג. שחלק מכבודו ליראיו. ד. שהחיינו.

ויש מי שאומר שיברכו גם גואל ישראל אשר גאלנו מגלות המר הזה, וכסדר שתיקנו בסוף הגדה, ונודה לך שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו, ומברכים גאל ישראל.

ונראה שהמת עצמו כשיקום בתחיית המתים צריך גם לברך מחיה המתים.

מקורות: בשו"ת מנחת שלמה חלק א' (סימן צא אות כז) מובא מכתב של הגר"ש הומינר זצ"ל שיש לברך את ארבע הברכות הנ"ל. והיש מי שאומר הוא דעת הגר"ח פלאג'י זצ"ל בשו"ת לב חיים חלק ב' (סימן מב) שכותב שיש לברך גאל ישראל, וכן שהחיינו. ופשוט שגם הוא יסכים שיש לומר ברכת חכם הרזים על ההתקבצות של למעלה משישים ריבוא, וברכת שחלק מחכמתו ושחלק מכבודו על מלך המשיח.

ומש"כ שהמת עצמו וכו' הוא על פי מה שאמרו בפרקי דרבי אליעזר (פרק לא) כיוון שהגיע החרב על צווארו של יצחק פרחה ויצאה נפשו, ואחר כך כשחזרה אליו הנפש פתח ואמר ברוך אתה ה' מחיה המתים. וכן ראה בספר דרך שיחה חלק א' (עמוד צד) בשם הגר"ח קניבסקי שליט"א, שניתן ללמוד מזה שהמת עצמו כשקם לתחייה צריך לברך מחיה המתים. וכ"כ בספר מגדים חדשים על מסכת ברכות (בתחילת הספר במאמר תחיית המתים אות ו) בשם ספר אמונת התחיה (פרק ד) שהמתים שיעמדו בתחייה יברכו מחיה המתים, וכתב לסייעו מדברי פרקי דרבי אליעזר הנ"ל. 

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גאולהמשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה