הלכות ומנהגים

מי שהולך לים מעורב, האם עליו להוריד את הכיפה?

  • ט' אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

הרב, יש לי חבר שמתחזק והוא אמר לי שהוא הולך לים וזה מעורב. ולא נעים לו ללכת עם כיפה לשם כי הוא סובר שזה חילול ה'. האם זה חילול ה' ללכת עם כיפה בים מעורב? או שילך בלי כיפה שם בכלל?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

ידוע חומרת האיסור של הליכה לים מעורב וכאשר ביאר היטב בשו"ת יחוה דעת חלק ה' (סימן סג). וכן הוא בקצור שלחן ערוך ילקוט יוסף אבן העזר (סימן כא סעיף כח) שאסור בכל תוקף להתרחץ בים מעורב, שאין בו הפרדה מוחלטת בין נשים לגברים, והוא איסור גמור מעיקר ההלכה, ואינה חומרא. ואף לצורך רפואה הדבר אסור, וחולה הצריך לרחוץ בים ימצא לו מקום נקי מתערובת של נשים, לצורך רפואתו. ומצווה רבה על מנהיגי הציבור להשתדל להקים מקומות רחצה נפרדים, שגם הדרך למקומות אלו תהיה נקייה מתערובת נשים כדי להציל רבים מעוון (וכן ע"ע בשו"ת ישועת משה חלק ג' סימן קי ובספר קריינא דאגרתא חלק א' מכתב קפה).

ומכל מקום אם למרות האמור עדיין הוא הולך לים מעורב, ורצונו לדעת האם נכון יותר שיוריד את הכיפה, הנה רק אם באמת כוונתו לשם שמים למנוע חילול ה' - מותר לו להוריד את הכיפה (ראה כיוצא בזה בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק ב' סימן צה ד"ה ובדבר כניסה, אלא שכתב שם, שרחוק לומר שאיש שתוקף יצרו עליו יכוון לשם שמים, ואם כן כוונתו באמת רק לזלזל בעוד דבר גם באיסור גילוי הראש, לכן אין להתיר לו. וע"ע באגרות משה חלק יורה דעה חלק ב' סימן לג ד"ה ובדבר אלו).

אמנם אם יש לו אפשרות ללכת עם כובע על ראשו, יש לו לעשות כן, וכך לא ילך בגילוי ראש, וגם ימנע חילול ה' (ראה בספר עלינו לשבח חלק ב' עמוד תקנח שכך יעץ הגרי"ש אלישיב זצ"ל בכיוצא בזה).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיפהחילול ה'ים מעורב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה