ארבע אמהות מה המידות המיוחדות שלהם..

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שאלתי היא כזאת: ידוע לי על ייחוס תכונות לגבי 3 אבותינו: אברהם - חסד יצחק - גבורה יעקב - אמת אם כן, אילו תכונות אפשר לייחס ל4 האמהות?

תשובה

שלום

לאמהות היו את מידות האבות. שרה- עסקה בחסד כמו שמפרשים חז"ל במדרש על הפסוק "את הנפש אשר עשו(אברהם ושרה ביחד)בחרן" אברהם מגייר את הגברים ושרה מגיירת את הנשים. רבקה- מידתה הדין והגבורה- דבר שבא לידי ביטוי שכאשר נשאה את אותם שתי תאומים בבטנה ואחר כך כאשר נולדו והיה כל נושא הברכות למי מגיע לקבל, היא לא עשתה פשרות וטבעה את הכל לבנה הקטן יעקב ואילו מעשו התעלמה לגמרי ולחמה נגדו.

(שרה גם כן גירשה את ישמעאל אך הוא לא היה בנה אלא בן הגר). רחל ולאה- היו במידת האמת שזה צירוף של שתי המידות חסד וגבורה וזו האמת שצריך לשלב בין שני המידות פעם לאחוז בזה ופעם לאחוז בזה. ולכן היו שתי נשים(ולכל אחת היה אמה בלהה וזילפה שהשלימה לגביה את המידה של החסד או הגבורה).

כעת כל אותם מידות שהיו באמהות שלנו בודאי שהיו קיימות גם קודם הזיווג לאבות אך התוקף והחשיבות שלהם כמידה משפיעה נבעה מכוח האבות. כיון שזה מהות האשה - ההוצאה לפועל של המידה.הלידה וההוצאה לפועל של תכונות האב לדבר חדש שזה הבן. וזההיה תפקיד האמהות להוציא אל הפועל את כח שלושת האבות. (ולכן המספר ארבע תמיד רומז להוצאה לפועל של דבר)


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה