תורה ומדע

תורה ומדע מעניין

  • כ"ד שבט התשע"ט
אא

שאלה

שלום, לאחרונה נתקלתי בויכוחים עם אנשים לא דתיים שטענו טענות שלצערי אין לי תשובות שיספקו אדם שלא מאמין בתורה. יש לי 2 שאלות:
1. מוח ונשמה- אי אפשר להסביר איפה נמצאת הנשמה כי היא לא דבר גשמי, אבל אם לדוגמא יצליחו. עוד הרבה שנים לקחת מוח של אדם, לחבר לאותו אדם מוח טכנולוגי- אז האם זה יהיה אותו אדם או שהנשמה תעבור עם המוח וברגע שיחברו את המוח לגוף אחר אז הוא בעצם יהפוך להיות אותו אדם?
מה זה בעצם נשמה? כי אם משפיעים על מוח של אדם אז גם משפיעים על התכונות שלו והרי לנשמה יש תכונות משלה?
2. כיצד אפשר להפריך את הטענה שמדע ותורה הם שני דברים נפרדים, שהתורה עוסקת בדברים אמוניים ולכן לא קשורה למדע? יש הטוענים שאפשר להאמין שהתורה ניתנה בידי משה בהר סיני ומצד שני נכתבה בידי אנשים בתקופות שונות? ברור לי שזה לא נכון פשוט השאלה שלי זה איך אפשר להסביר לאדם שחושב ככה?
תודה רבה וסליחה על השאלה הארוכה

תשובה

שלום וברכה,

1. הנשמה ממלאת כל הגוף כולו, אך מרכזה הוא במוח, ולפיכך אילו היו מצליחים להעביר ראשו של אדם לגוף אחר, ניתן לשער שהנשמה היתה עוברת יחד עם הראש, וישאר אותו אדם.

המוח איננו חושב, הוא בסך הכול מכונה. 

אם לא היתה לאדם נשמה, אז לא היה אף אחד בתוך המוח שמרגיש רגשות וחווה חוויות. מכונות כמובן לא מרגישות כאב ולא רגשות. הן רק מגיבות לפי התוכנה שטבועה בהן להישרדותן. אילו האדם היה רק רובוט חסר נשמה, הוא לא מרגיש וחווה, אלא פשוט פועל כמו חרק ללא תודעה ובחירה חופשית. 

גוף בשר איננו רואה או שומע. בשר הוא רק בשר, מכונה שאינה מבינה דבר, ולא רואה דבר, אלא רק מתפקדת על פי הפקודות והטבע המוטבע בה.

אנו ברגע זה נשמות בתוך גוף, ורק מסיבה זו בכוחנו לראות ולשמוע את מה שהגוף משדר לנו.

אך הגוף עצמו איננו רואה או שומע או מרגיש, אלא הנשמה שבתוך הגוף שהיא שרואה ומרגישה, והיא משתמשת בגוף כנהג בתוך רכב.

כשם שנהג יכול לעזוב את הרכב, ולהמשיך לראות וללכת ללא הרכב, כך גם הנשמה מסוגלת לעזוב את הגוף, ולראות ללא הגוף ולנוע ללא גוף. 

סמים ואלכוהול יכולים לפגוע בבחירה של הנשמה בתוך המוח כשם שרכב שמאבד את הבלמים יפגע בנהיגה של הנהג. המוח הוא כלי, ואם אינו עובד כשורה, הנשמה מתקשה להשתמש בו. 

הנשמה היא התודעה הפנימית (האני) שמניע את הגוף כמו נהג ברכב. הנה הוכחות לקיום הנשמה:

https://www.hidabroot.org/article/177210

https://www.hidabroot.org/article/222114

אנו בהחלט יודעים מהי נשמה, כי אנו ברגע זה נשמות שחושבות ומדברות זו עם זו רק בזכות תחושת ה"אני" הפנימית שלנו, בלעדיה היינו סתם רובוטים חסרי מחשבה.

חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת קצרה שכתבתי עם הוכחות לקיומה של הנשמה ואמיתות היהדות.

2. המדע עוסק בחקר העולם החיצוני והתופעות החומריות, בעוד התורה עוסקת בנשמה - במשמעות ותכלית הקיום, באמצעות הוראות יצרן לאדם, חוקי מוסר בין טוב לבין רע, עליהם מקבל האדם שכר ועונש לעולם הבא. לכן לא ייתכן ביניהם סתירה אמתית. ראה במאמרי "מדוע לא מספיק להאמין בלב?"

https://www.hidabroot.org/article/237113

אנו יודעים שהתורה נכתבה על ידי משה רבנו בדור המדבר, כי היא נמסרה לפני כל עם ישראל שחזה באירועים ההיסטוריים האדירים של עשרת המכות ומעמד הר-סיני, וקיבל את התורה מידו. 

כל אירוע שמועבר בידי עם שלם - הוא היסטוריה המונית, ולא ניתן לזיוף.

 יש הבדל מהותי בין היסטוריה של עם שלם, לבין סיפור אגדה:

1. סיפור אגדה - מספרים על יחידים. לדוגמה: מוחמד סיפר שמלאך ניגלה אליו במערה ונתן לו תורה. איך אפשר לדעת שזה אכן קרה? הרי חוץ ממנו אף אחד לא היה שם. אולי הוא דמיין, אולי הוא שיקר? לכן זהו רק סיפור, ולא היסטוריה. גם הנוצרים מספרים שהיו לישו רק תלמידים בודדים שהאמינו בו, ורק ארבעה אנשים שכתבו את הברית החדשה. אז איך אפשר להאמין להם? זהו לא יותר מסיפור, כי הוא מועבר על ידי יחידים אשר יכולים לטעות או לשקר.

 2. לעומת זאת היסטוריה - מספר עם שלם שראה את הדברים בעצמו. לדוגמה: השואה. איך אפשר לדעת שזה אכן קרה? כי מיליוני אנשים באמת היו שם, ומיליוני ניצולי שואה סיפרו לילדיהם מה קרה בשואה, וכל העם הכריז על יום השואה לזיכרון המאורע ההיסטורי הנורא הזה. לכן זו היסטוריה, ולא סתם סיפור אגדה.

כל אירוע המוני שמעבירים מיליונים - הוא היסטוריה.

נא לשים לב לעובדה, שאין אף עם אחר בעולם שמתאר התגלות אלוקית בפני עם שלם, כי לא ניתן להמציא היסטוריה. אם היה ניתן להמציא אירוע שכזה, דתות רבות בעולם היו מספרות למאמיניהם כיצד נביאם עשו נסים אדירים בפני מיליוני אנשים.

כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.

מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.

את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תאר לך שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?

ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.

אדם רציונלי לא יכחיש היסטוריה של עם שלם ללא הוכחה חד-משמעית נגדה, ובפרט לאור העובדה שלא שמענו בעולם על עם שהמציא היסטוריה שלא היתה. לא שמענו על עם ששיקר לבניו, או על אומה שלמה שהצליחו לשכנע אותה להאמין באירוע היסטורי שלא היה. שוב - לא ייתכן שרק עם ישראל "טיפש" או "שקרן". יש לשים לב לכך שהמוסלמים והנוצרים מאמינים בסיפוריהם של אנשים בודדים שסיפרו להם סיפורי התגלות אישיים, הם מאמינים - אך לא משקרים. האב הנוצרי והאב המוסלמי אינם משקרים לבניהם שכל אבותיהם חזו בנסים אדירים שהם לא ראו. כל הדתות הגדולות בעולם מבוססות על אמונה עיוורת באדם יחיד, אך לא על שקר המוני, לא על היסטוריה שקרית. כי על דבר שכזה לא שמענו מעודנו, שעם שלם ישקר לבניו, או שיצליחו לשכתב ולהמציא היסטוריה לעם שלם. וטירוף הדעת להאמין בתיאורית קונספירציה לאומית שכזו, והמאמין שבכך, גם יוכל להאמין שחייזרים פוצצו את מגדלי התאומים.

נמצאת למד שאנו יודעים שהתורה היא אמת - לא בגלל שמצאנו השוואות מרשימות בין דברי חכמים למדע המודרני, אלא בגלל שיש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

https://www.hidabroot.org/article/219799

אבותינו ואבות אבותינו העבירו בנאמנות את התורה והחגים והמצוות, והיו מוכנים להקריב את חייהם בכל דור על אמיתותה. אנו לא מאמינים ביציאת מצרים רק "בגלל שזה כתוב בתורה", אלא בזכות אבותינו המעבירים את התורה מדור לדור כהיסטוריה הלאומית של עמנו מזה 3300 שנה. על כן ספר התורה מהווה עדות היסטורית לאומית שאינה ניתנת להכחשה, וכל אותם "מכחישי מקרא" אינם שונים מאותם מכחישי שואה שהתעוררו בשנים האחרונות. 

עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו! 

יש לנו אינספור סיבות היסטוריות להאמין בתורה, ולדעת בבירור שתורת ישראל אמת. לא קיימת בכל העולם תורה או דת שאפילו ינסו להתחרות עם האותנטיות ההיסטורית והנסית של תורת ישראל ועם ישראל. וכל עיקרי האמונה מבוררים בספרי רבותינו, כמו ספר הכוזרי, חובת הלבבות ועוד.

ולכן, גם אם נתקלת בדבריו של אתאיסט המחפש לקטרג ולסלף על דבריו של רב, צריך תמיד לדעת להבחין האם דבריו נוגעים לעיקרי האמונה בזכותם אנו יהודים, או רק לנושאים מחזקים באמונה. חוזרים בתשובה בוגרים ורציונלים כבר למדו לבסס את האמונה שלהם על ידיעה אמיתית, ולכן הם לא מתקשים בספיקות מסוג זה.

לסיכום, אני ממליץ לך לקרוא את החוברת הקצרה שכתבתי "שיחה גורלית" העונה על כל השאלות (על מציאות הבורא והדתות, אמיתות התורה, תורה שבעל-פה, בחירה חופשית, למה אלוקים ברא אותנו ועוד). מומלץ לקרוא עד הסוף המפתיע, ולא לוותר על אף נושא:

http://gorali.122.co.il/

קרא בבקשה גם את:

www.haemet.net/downloads/books/sipor_mozar.pdf

לדעתי חוברת זו, והחוברת "שיחה גורלית", תעזור לך מאוד להשיב על שאלות באמונה. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נשמהתורה מסיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה