תפילה וברכות

האם מברכים שהחיינו על נעליים?

  • כ"א שבט התשע"ט
אא

שאלה

האם מברכים על נעליים שהחיינו?? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

על נעליים חשובות שגורמות שמחת הלב יש לברך שהחיינו.

מקורות: הנה בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רכג סעיף ו) כתב, על דבר שאינו חשוב כל כך כגון חלוק או מנעלים ואנפלאות אין לברך עליהם, ואם הוא עני ושמח בהם יברך, אולם הרמ"א שם כתב, שיש אומרים דאפילו עני אינו מברך על חלוק ומנעלים וכדומה וכן נוהגין. ועיין במשנה ברורה שם. מכל מקום הרי מפורש הטעם שאין לברך על מנעלים משום שאינו דבר חשוב כל כך, אולם במציאות של ימינו שיש נעליים חשובות שגורמות לשמחת הלב נראה שיש לברך עליהם שהחיינו.

ואמנם כתב הרמ"א שם, שהמנהג לומר למי שלובש בגד חדש תבלה ותתחדש, ויש מי שכתב, שאין לומר כן על מנעלים או בגדים העשויים מעורות של בהמה, דאם כן היו צריכים להמית בהמה אחרת תחלה שיחדש ממנה בגד אחר וכתיב "ורחמיו על כל מעשיו", אולם כבר הביא הכף החיים (שם ס"ק מח) בשם הפרי מגדים (משבצות זהב סוף סימן כב) שאם קנה בגד מעורות שועלים וכיוצא מברך שהחיינו, והמנהג שהביא הרמ"א אינו אלא לעניין אמירת תבלה ותתחדש. ושכן כתב השדי חמד (אסיפת דינים מערכת ברכות סימן ב אות כ), ודלא כמו שכתב בספר מור ואהלות (באהל ברכות והודאות סימן כד). ע"ש. ולפי זה יוצא שיש לברך שהחיינו על נעליים חשובות שגורמות לו שמחת הלב למרות שהם עשויות מעור.

וכן כתב בספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק א' (פרק לט סעיף כז) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שעל נעליים חדשות היקרות שאינן נקנות אלא לעיתים רחוקות מברך "שהחיינו". אמנם יש לציין לספר הליכות שלמה חלק א' (פרק כג סעיף טו ובדבר הלכה אות כג) שעל נעליים של עור אפילו הן חשובות אין מברכין, ואף על פי שמן הדין אין זה מוכרח כל כך, מכל מקום נהגו שלא לברך. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:נעלייםברכת שהחיינו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה