חברה והשקפה

שבת ומלאכים

  • ח' שבט התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בפרשת בריאת העולם כתוב ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" . למה הכוונה "וכל צבאם" , האם הכוונה לצבא השמיים, מלאכים, שרפים וכו, ומכאן יש להבין כי גם צבא השמיים "שומר שבת" . האם זה נכון והאם יש קשר בין השבת לעולם הבא. האם בכך שאנו לא שומרים אנחנו למעשה "מטרידים" כביכול אולם (בהקשר זה מתפתחות לי שתי שאלות נוספות: אם התשובה לשאלה, כן, האם אין זה דורש כי מושג "הזמן " קיים גם בעולם הבא ((ואם לא האם זה לא אומר שהעולם הבא הוא למעשה עכשיו ולא הבא כלומר לפחות לא מבחינת הזמן)) והשאלה השנייה, במידה וכן יש עיניין של שבת גם בכוחות הרוחניים כיצד זה מתיישב עם כך שכל הגויים לא שומרים שבת כלומר 99.7% מהעולם הרי גם הם משתמשים בכוחות הבריאה. אני מתנצל על השאלות המורכבות ומבין אם לא יתאפשר לענות עליהם מפאת חוסר הזמן.
תודה רבה ושבוע טוב

תשובה

שלום וברכה,

"ויכולו השמים והארץ וכל צבאם", הוא פסוק שמתייחס לבריאת העולם בשישה ימים, וסיומו לפני כניסת היום השביעי. הרמב"ן כותב שפשוטו מדבר על מאורות השמים, הכוכבים, אך יש בו רמז גם למלאכים והנשמות שנבראו בשישה ימי בראשית.

מעשיו של האדם משפיעים גם על עולמות עליונים, כי יש קשר בין העולם הזה לבין העולם הבא. לא הייתי מגדיר זאת "הטרדה" אלא "הריסה". כשבני אדם מקלקלים את מעשיהם ומתנהגים בניגוד לתוכנית הבריאה, הם מזיקים לה.

המושג "זמן" עשוי להתקיים בצורה אחרת בעולם הבא, אך אין לנו הבנה בכך.

הקב"ה אמר שהשבת היא ברית בין בני ישראל ובינו: "ואתה דבר אל-בני ישראל, לאמור, אך את-שבתותיי, תשמורו: כי אות היא ביני וביניכם" (שמות לא), ובנביא ירמיהו נאמר כי בזכות עם ישראל מתקיים העולם: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה).

עם ישראל ששומר את השבת מקיים את העולם, ולכן תפקידו חשוב כל כך. 

הגויים אינם חייבים בשמירת שבת, כי הם אחראים לחלק הגשמי של העולם.

רמב"ן, בראשית ב, א:

עריכה"וְכָל צְבָאָם" - "צבא הארץ" הם הנזכרים חיה ורמש ודגים וכל הצומח גם האדם ו"צבא השמים" שני המאורות והכוכבים הנזכרים כענין וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם (דברים ד יט) גם יכלול השכלים הנבדלים כענין רָאִיתִי אֶת ה' יֹשֵׁב עַל כִּסְאוֹ וְכָל צְבָא הַשָּׁמַיִם עֹמֵד עָלָיו וגו' (מלכים א כב יט) וכן יִפְקֹד ה' עַל צְבָא הַמָּרוֹם בַּמָּרוֹם (ישעיהו כד כא) והנה בכאן רמז על יצירת המלאכים במעשה בראשית וכן נפשות האדם צבא השמים הנה".

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מלאכיםצבא השמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה