הלכות ומנהגים

אמירת פיוט "דוי הסר" בסעודת שבע ברכות בשבת

  • כ"ג טבת התשע"ט
אא

שאלה

ערב טוב, השאלה היא לגבי קהילות שנהגו לומר פיוט "דוי הסר" לפני ברכת המזון בסעודת שבע ברכות, האם נוהגים לאומרו גם בשבת או לא? אם אפשר בבקשה לציין מקורות אשמח מאוד.

תודה רבה מקרב לב

תשובה

שלום רב,

יש שנהגו לומר פיוט "דוי הסר" גם בשבת, ויש שנהגו שלא לאומרו. ואם אין לך מנהג ברור - תוכל לנהוג כרצונך.

מקורות: בספרי הראשונים מבואר שיש לומר "דוי הסר" גם בשבת, ראה בספר מנהגים דבי מהר"ם מרוטנבורג (תחילת הלכות נישואין) ובספר מהרי"ל (הלכות נישואין). ומכל מקום מצינו שיש שנהגו שלא לאומרו בשבת, ראה בספר דרכי חיים ושלום (אות תתרנה) שאצל האדמו"ר ממונקאטש זצ"ל לא אמרו דוי הסר בשבת קודש. וכן הובא בספר אשרי האיש חלק אבן העזר חלק א' (פרק טז סעיף ו) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שבשבת אין אומרים "דוי הסר". וכ"כ הגר"ש דבליצקי זצ"ל בספר שובע שמחות (פרק ד סעיף י והערה ל) שלדינא נכון יותר שלא לומר בשבת, ושיש לומר במקום זה נודה לשמך.

וטעם הנמנעים מלאומרו כתב הג"ר גדליה פעלדר זצ"ל בספרו יסודי ישרון חלק ה' (עמוד תנז) על פי מה שכתב בטעמי המנהגים (עמוד תיד אות תתקפו) בשם המטה יהודה, שפיוט זה נתקן בעיקר להזכיר חורבן בית המקדש וכהא דכתיב (איכה פרק ה פסוק יז) "על זה היה דוה לבנו" או "ולבי דוי" (שם פרק א פסוק כב).

ולמעשה - כתב בספר לקוטי מהרי"ח חלק ג' (סדר נישואין) שאף על פי שבמהרי"ל מבואר שהיה אומר דוי הסר בשבת, אך מחמת שאינו רק פיוט, והט"ז אבן העזר (סימן סב סק"ז) מצדד דיש מקומות שאין אומרין אותו כלל, על כן דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שבע ברכותפיוט דוי הסר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה