נשים

גיוס נשים לצבא

  • י' טבת התשע"ט
אא

שאלה

שלום,
אני עוזרת לחניכה שלי שקיבלה משימה לעשות עבודת מחקר תורנית ובחרה לעסוק בנושא - דעת רבנים בשאלת גיוס נשים לצבא.
העבודה צריכה לכלול מקורות ספרותיים, כתובים, ספרים יהודיים, תנ"ך וכו.
ורציתי לשאול אם תוכל לכוון אותנו למקורות, איפה אפשר למצוא חומר ומקורות שיכולים לעזור לנו בעבודה.
ואם תוכל גם להביע דעתך בנושא, נשמח מאוד. תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,

ראשית נמצא שגם רבנים לאומיים רבים מתנגדים לשירות לאומי לבנות. הנה לדוגמה מכתבו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל:

http://www.orlanoar.com/index.asp?act=read&go=readFaq&id=104680

שלושה טעמים עיקריים לאיסור:

1. חוסר צניעות. במיוחד בקרב בנות רווקות שצריכות לעבוד במוסדות ומקומות עבודה מעורבים (בתקופה שלמדתי בישיבה תיכונית, ראיתי במו עיניי בנות שירות דתיות שהיו מלמדות בחורים, מפטפטות ומצחקקות עמם). מי שחתמה על התנדבות לשירות לאומי לא יכולה לאחר מכן לבחור את מסגרתה או להתלונן. מי שמפקדים עליה יחליטו היכן תעבוד ומה תעשה.

 2. עצם המערכת הצבאית הנה חילונית, ולא נאמנה להלכה ודעת גדולי ישראל. כל המוסדות והמפקדים בצבא הנם חילונים. אין זה מן הראוי שמי שאינם אמונים על ההלכה יפקדו על בנות ישראל הכשרות. את יכולה לשאול כל אמא חילונית בתמורה: "אם הצבא שלנו היה חרדי, האם היית מוכנה לשלוח את בניך ובנותיך לשרת בו?", זו עובדה שהנכנסים לצבא מתקלקלים ברוחניות.

 3. אין זו דרכן של נשים לשרת בצבא לכתחילה, ועובדה שאין מדינה מערבית אחת נאורה בדורנו שמחייבת נשים להתגייס לצבא, או אפילו מעודדת גיוס נשים. ישראל הנה מדינה צבאית, מדינה אשר רוצה לייצר תרבות צבאית בקרב חניכיה, בכדי שכל הבנים והבנות יחושו שייכים למסגרתה ונאמנים לאידיאולוגיה שיצרה. יש כאן למעשה מלחמת תרבות. 

בנות ישראל מימים ימימה היו קשורות ונאמנות למשפחתן, צנועות ומכובדות, וכך זכו להיות בבוא היום אמהות הכשרות לחנך את בניהן ובנותיהן בדרך התורה והמצוות, מעולם לא עבדו תחת חסותה של מסגרת מדינית כלשהי שהפרידה אותן ממשפחתן. החובה הצבאית פוגמת בחינוך החרדי אשר בנוי על מורשת ומשפחה, ומטרתה לנתק חוליות בשרשרת הדורות כדי להעביר את הנאמנות מן היהדות אל המדינה.

 לקמן מקורות הלכתיים בנושא שירות לאומי לבנות:

כותב מרן ה"קהילות יעקב" (הרב קניבסקי) מיד כששמע על היוזמה של שירות לאומי בהתנדבות, אחרי שמביא את הפסק של הרצ"פ פרנק ומרן הגרא"ז מלצר והגאב"ד מטשעבין ומרן רבי זליג ראובן בענגיס שבו נאמר "יהרג ועל יעבור" על חובת שירות לאומי אזרחי: 

"ולאשר כהיום שנת תשל"ב עת צרה היא ליעקב כי בעוונותינו הרבים מתכננים שוב להפעיל וללחוץ על גיוס בנות בצורת התנדבות לשרות לאומי, ובהיות כי ברור שרובם ככולם של המתגייסות יתקלקלו ויתדרדרו הן באמונה ודעות והן בקדושת בת ישראל ושמירת הדת שכל זה הוא ב"יהרג ואל יעבור" ראיתי הכרח לחזור ולפרסם פסק דין הנ"ל מאדירי התורה ז"ל שנתפרסם בשנות תשי"ב-תשי"ג". 

למכתב זה מצטרפת גם מועצת גדולי התורה של אגו"י (הרבנים הגאונים: מרן הגרא"מ מן שך, מרן הגר"ח שמואלביץ’, מרן הרה"ג רבי יחזקאל אברמסקי, האדמו"ר מגור הג"ר ישראל אלתר והאדמו"ר מויז’ניץ הג"ר חיים מאיר הגר) וזאת לשונם: 

"ואנחנו החתומים מטה מודיעים דעת תורה כי האיסור הנ"ל (היינו פסק הגאונים משנת התשי"ב שפסקו יהרג ואל יעבור אודות שירות לאומי אזרחי) שריר וקיים בכל תקפו גם עתה ואיסור חמור הוא לבת ישראל לילך להתנדבות לשרות לאומי בכל מסגרת שהיא ואנו פונים לכל בנות ישראל ולהוריהם שלא להיגרר אחרי פיתויים כי הענין הזה הוא מהאיסורים שאנו חייבים למסור נפשנו עליו". 

גם גדולי ישראל מקרב יהדות ספרד מפרסמים איסור עליו חתומים 70 רבנים מגדולי חכמי הספרדים באותו הזמן (ביניהם מרן ה"בבא סאלי" רבי ישראל אבוחצירה, הגרב"צ אבא שאול, הגאון רבי מרדכי שרעבי, הגר"ע יוסף שליט"א, רבי שלום לופס, רבי יהודה צדקה ראש ישיבת פורת יוסף) וזאת לשונם: 

"גזירה זו שבאה במסווה של התנדבות לשירות לאומי קשה ומסוכנת לישראל שבעתיים מגזירת העברה על הדת בפרהסיא באשר מוסווית היא במעטה של התנדבות. על כן אנו חוזרים ומכריזים ומזכירים במשנה תוקף את פסק הדין של גדולי הדור שפסקו בשעתו ש"גיוס בנות לשירות לאומי" הינו כגיוס לצבא ואסור באיסור מוחלט".

בנו של הגדול הגר"ע יוסף הרב יצחק יוסף שליט"א מסכם זאת בספר הלכות שהוציא לבנות ישראל (אוצר דינים לאשה ולבת) בשנת התשמ"ט (17 שנים אחרי שהשירות הלאומי הפך להתנדבותי) וז"ל (סי’ לז’ אות ל’ עמ’ שפד’): 

"אסור באיסור מוחלט לבנות להתגייס לשירות צבאי, ואף לשירות לאומי, וכל כבודה בת מלך פנימה להיות תחת השגחת הוריה. וכבר הורו כן כל גדולי הדור, ושמרת לעשות ככל אשר יורוך". 

ולסיום דברי מרן הגאון הגדול הרב מרדכי אליהו שליט"א שכותב בתשובה לשאלה שהופנתה אליו ע"י הגאון הרב אביגדור נבנצל וז"ל: "אין שום היתר לאפשר לבנות ללכת לשרות לאומי אפילו מה שנקרא בהתנדבות" (עיטורי כהנים, גליון 104, עמ’ 30, תשרי התשנ"ד).

נ.ב.

ראיתי שהפנו מקורות אלו למספר דתיים לאומיים, ואלו בתמורה גמגמו באתרם תירוץ דחוק: "החרדיות לא הורגלו להיפגש עם החברה הדתית לאומית וקל וחומר החילונית. אבל הבנות הדתיות לאומיות ברובן הגדול אינן מתקלקלות. ואלו שיורדות, רובן היו יורדות גם בלא זאת."

ראו איזה תירוץ דחוק יש ללאומיים אלה להשיב: אלו שיורדות ברוחניות ומתקלקלות לאחר המפגש עם חילונים וחוסר צניעות, כנראה בכל מקרה היו יורדות...! כך פועל השקר בנפשם של הרוצים להתאים את ערכיהם בכל מחיר לערכי המדינה.

אולם הנתונים מוכיחים את המציאות האמתית. דוח של ארגון חותם הראה שכ-50 אחוז מבוגרי החינוך הדתי-לאומי נהיו לחילונים בדורנו! כך קורה כאשר מתרצים תירוצים והולכים נגד דעת גדולי ישראל ח"ו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:צניעותגיוס בנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה