שאל את הרב - כללי

מה העונש על רצח?

  • ט' טבת התשע"ט
אא

שאלה

1. רציתי לשאול מה ההגדרה של לא תרצח ע״פ התורה.
ומה העונש של לא תרצח
2. והעונש ניתן רק אם שני עדים ראו את המעשה ואמרו אסור לעשות כך והרוצח אמר אף על פי כן רק אז אפשר להעניש אותו נכון? ואם לא ראו אותו מה העונש מהשמיים?

תודה רבה רבה מראש

תשובה

שלום רב,

1. כתב הרמב"ם (הלכות רצח ושמירת נפש פרק א הלכה א) כל הורג נפש אדם מישראל עובר בלא תעשה שנאמר "לא תרצח". ואם רצח בזדון בפני עדים מיתתו בסיף, שנאמר "נקום יינקם". מפי השמועה למדו שזו מיתת סיף, בין שהרג את חברו בברזל, בין ששרפו באש מיתתו בסיף.

2. עיין עוד ברמב"ם (שם פרק ד הלכה ח) שכתב, ההורג נפשות, ולא היו שני העדים רואין אותו כאחת, אלא ראהו האחד אחר האחד, או שהרג בפני שני עדים בלא התראה, או שהוכחשו העדים בבדיקות ולא הוכחשו בחקירות כל אלו הרצחנין, כונסין אותן לכיפה ומאכילין אותן לחם צר ומים לחץ עד שיצרו מעיהן, ואחר כך מאכילים אותן שעורים, עד שכרסם נבקעת מכובד החולי.

בזמן הזה שאין סנהדרין - ראה במסכת כתובות (דף ל ע"א וב) שאמרו, מיום שחרב בית המקדש אף על פי שבטלו סנהדרין דין (פירש רש"י, עונש דוגמתם) ארבע מיתות לא בטלו, מי שנתחייב סקילה או נופל מן הגג או חיה דורסתו ומי שנתחייב שריפה או נופל בדליקה או נחש מכישו ומי שנתחייב הריגה או נמסר למלכות (ופירש רש"י, והן מתיזין ראשו בסייף כי כן דרך המומתין על ידיהן וזו היא מיתת סייף) או ליסטים באין עליו וכו'. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סנהדריןרוצחמיתת בית דין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה