אמונה

גלגולים ותחיית המתים

  • כ"ז כסלו התשע"ט
אא

שאלה

איזה גוף קם בתחיית המתים ? אם כל הגופים קמים לפי מה שאומר הארי שרק החלק הלא מתוקן חוזר בגלגול אז משמע שאין קשר ביני לבין הגלגולים הקודמים שלי ולא הבנתי מה הכוונה ״ החלק הלא מתוקן נשאר למעלה״ האם בגן עדן או סתם מחכה למעלה ? וגם מה הכוונה לא תוקן ? אם באמת אין קשר ביני לבין הגלגולים הקודמים שלי שמעתי פירוש מהארי על הגמרא בברכות ״צדיק וטוב לו צדיק בין צדיק וכו׳ שלפי הקבלה אדם נקרא בן לגלגול הקודם שלו ,אז הכוונה צדיק וטוב לו זה צדיק ובגלגול הקודם צדיק ,אז אם אין לאדם קשר לחלק שתוקן מהגלגול הקודם שלו אז מדוע טוב לו הרי הוא והגלגול הקודם שלו שתוקן זה נשמות נפרדות . ואם אני והחלק שתוקן מהגלגול הקודם שלי זה אותו אחד איך יתכן שהוא בגן עדן ואני כאן ואיך יתכן שאני יהיה בכמה גופים ? מה שאמר הארי שרק החלק שלא תוקן חוזר בגלגול מבלבל ומעורר קושיות רבות בבקשה תבאר לי את העניין . תודה רבה

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים (ספר דברים יח, יג): "תמים תהיה עם ה' אלוהיך", ומפרש רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו... כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו". 

במופלא ממך אל תדרוש, אתה מבקש לעסוק בנסתרות.

רק אסבר את אוזנך שגם ברגע זה, אינך באמת אחד ויחיד, אלא אתה מורכב ממספר חלקים: הגוף עם צרכיו ורצונותיו הגשמיים, הנפש הבהמית עם צרכיה הנמוכים כתאווה, הרוח עם צרכיה הגבוהים כגאווה וכבוד, והנשמה שהיא מקור עליון ורצונה להתחבר לקדושה, וכאשר האדם מתקדש הוא מקבל עוד חלקים רוחניים לנשמתו הנקראים "יחידה".

הנשמה היא כקרן אור מעולמות עליונים, וקדושתה נמשכת על האדם מלמעלה.

לאחר מותו של האדם, נשמתו יכולה להימצא בשני מקומות בו-זמנית, וגם עשויה לשוב בתחיית המתים במספר גופים. אך אלו ימים שלאחר הגאולה, אז יהפוך העולם לרוחני יותר, כבימי האדם הראשון בגן עדן שהיה רואה מסוף העולם ועד סופו, אין לנו יכולת להשיג בדעתנו את החיים בגאולה רוחנית.

כרגע אתה שלם בגופך ובנפשך, עם הבחירות שקיבלת בחייך הארציים, לשם תיקונך. אינך יורד לתקן פעמיים אותו עניין, אלא רק מה שלא תיקנת בגלגולים קודמים. הגאון מווילנא ביאר שביכולתנו להבחין מה נשמתנו ירדה לעולם לתקן, על ידי התבוננות בנסיונות שקיבלה. כל מצווה שהאדם נהנה לקיים - פירוש הדבר שכבר זכה לקיים מצווה זו בגלגול הקודם, אך כל מצווה שקשה לאדם לקיים או יש לו בה ייסורים - פירוש הדבר שטרם תיקן אותה בגלגוליו הקודמים ועל כן ירד כעת לתקנה ולעמוד בנסיון.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גילגולתחיית המתים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה