הלכות ומנהגים

האם מותר לומר בעזרת השם בשירותים?

  • ב' כסלו התשע"ט 
אא

שאלה

שלום רב,
האם מותר לומר בשירותים "בעזרת השם" או ביטויים מעין אלה, אם האסלה מכוסה?
בברכה ובתודה,
הדס

תשובה

שבוע טוב,

לפי מנהג הספרדים מעיקר הדין מותר לומר בעזרת השם או ברוך השם וכיוצא בזה בשירותים, ולפי מנהג האשכנזים יש להחמיר בזה.

מקורות: דעת השלחן ערוך אורח חיים (סימן פה סעיף ב) שמותר לומר כינויים של הקב"ה כגון 'רחום' 'נאמן' וכיוצא בהם בבית הכסא ובבית המרחץ. אבל השמות שאינם נמחקין אסור להזכירם שם. ולפי זה מותר לומר בעזרת השם או ברוך השם באמבטיה או בשירותים, שהרי ה' הוא מהשמות הנמחקים וכמו שהעלה בשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן עח).

אולם במשנה ברורה (סק"י) הביא שהראב"ד אוסר ב'רחום'. ושכן דעת הב"ח שיש להחמיר. וכן פסק הפרי חדש. ולפי זה לכאורה הוא הדין שיש להחמיר לא לומר בעזרת השם או ברוך השם באמבטיה או בשירותים. וכן כתב בספר אשי ישראל (פרק נד הערה ג) בשם הגר"י נויבירט זצ"ל שאסור לומר במקומות אלו ברוך השם משום דהוי ככינוי.

בברכה,

הלל מאירס


מתחזקים ומתחזקות, רוצים להתייעץ עם רבני הידברות? שלחו מייל אל tamir@htv.co.il או מלאו פרטים כאן, ונחזור אליכם בהקדם >>
תגיות:שירותיםדיבור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

סט ארכיאולוגיה תנ"כית - הרב זמיר כהן

530לרכישה

מוצרים נוספים

אחת שאלתי 7 - הרב יצחק זילברשטיין

שרשרת ננו אשת חיל ואת עלית על כולנה

אמונה וביטחון - הרב יגאל כהן

ארון הפלא - מושלם לחימום האוכל בשבת

לגימות של השראה - הרב יצחק פנגר

הלכה למעשה - שו"ת בדיני אורח חיים על סדר השולחן ערוך - הרב ירון אשכנזי

לכל המוצרים