שבת

מכירת עליות לתורה בשבתות וחגים

  • ג' תשרי התשע"ט
אא

שאלה

שלום הרב, ברצוני לשאול מה הטעם בקניית/מכירת פתיחת ההיכל והעליות לתורה בשבתות וחגים אצל הספרדים והאם יש לכך מקור בהלכה או כל מקור אחר? שנית, האם זה לא בעייתי שמדברים על כסף בשבת? זה לא נקרא מסחר?
תודה רבה וגמר חתימה טובה!

תשובה

שלום רב,

טעם הדבר שיש נוהגים למכור את פתיחת ההיכל והעליות לתורה בשבתות וחגים הוא כדי להשיג מימון לתחזוקת בית הכנסת. ולכן אין בזה משום איסור מקח וממכר בשבת, כיוון שההכנסה מוקדשת כולה להחזקת בית הכנסת, זה נחשב צורך מצווה, ובזה אין איסור מקח וממכר בשבת.

מקורות: כתב הרמ"א (סימן שו סעיף ו) יש אומרים דבמקום שנוהגין ליתן לקורא בתורה מי שבירך ונודר לצדקה או לחזן, דאסור בשבת לפסוק כמה יתן. והמנהג להקל, דהא מותר לפסוק לצדקה. וכתב המשנה ברורה (ס"ק לג) ובענין הכרזת מצוות בבית הכנסת יש אוסרין ויש מתירין, דלא שייך מקח וממכר אלא בחפץ הנקנה, ובמקום שנהגו היתר אין למחות בידן. ולהלן במשנה ברורה (סימן תקפד סק"ח) כתב בפשיטות להיתר, ששם הביא דברי המטה אפרים שראוי לכל גבר ירא ה' להשתדל שיהיה לו עליה בימים נוראים, ואף במקומות שמוכרין מצוות יקנה אותו בדמים כפי יכולתו, ואדרבה יש עלוי יותר במצווה שבאה אליו בדמים ממצווה שבאה לו בחנם אין כסף. וע"ע בשו"ת יחוה דעת חלק ב' (סימן מא) שהרחיב הדיבור בזה, ומסקנתו שם, שמותר למכור העליות לתורה ופתיחת ההיכל והגבהת ספר תורה בשבת ויום טוב, וכן מותר לתרום למוסדות צדקה וחסד או לבית הכנסת, שהכל צורך מצווה הם, ואין בהם משום איסור מקח וממכר בשבת. ע"ש.

גמר חתימה טובה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עליה לתורהפתיחת ההיכל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה