חגים ומועדי השנה

מה המקור שהשבוע האחרון בשנה יכול לתקן את כל השנה?

  • כ"ג אלול התשע"ח
אא

שאלה

מה המקור לכך שכל יום בסוף השנה יכול לכפר ולתקן את כל הימים שחלפו? למשל יום שני אחרון בשנה יכפר על כל ימי שני במעשים טובים ובהקפדה. תודה רבה

תשובה

שלום רב,
 
כך הביא רבי אליהו לופיאן זצ"ל בספרו לב אליהו חלק ג' (מהדורת תשס"ה עמוד שעא) שידוע שבימי השבוע האחרון של השנה אמרו חז"ל שיכולים לתקן בהם את כל ימי השבוע שבכל השנה.

אולם בשאר המקורות מובא, ששבעת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים, הם כנגד שבעת ימי השבוע, ובכוחם לתקן את אשר חטא באותו יום, וכמו שכתב בכף החיים (סימן תקסב אות יד) בשם רבי חיים ויטאל בשער הכוונות (דף צ ע"ג) שאמר לו ה"ר משה גלאנטי ששמע מהאר"י ז"ל שאם האדם יתענה בשבעה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים ויעשה בהם תשובה גמורה כל יום מהם מכפר על כל העוונות שחטא כל ימיו ביום שכיוצא בו וכו'. ע"ש.

וכן כתב המשנה ברורה (סימן תרג סק"ב) בשם היערות דבש חלק א' (דרוש א, ד"ה והעיקר) כי שבעה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים הם נגד שבעת ימי שבוע, וכל יום יעשה תשובה על אותו יום. דרך משל, ביום ראשון יעשה תשובה על מה שחטא כל ימיו ביום ראשון, וכן ביום שני, וכן כל שבעה ימים.

ועיין עוד לרבנו הנודע ביהודה זצ"ל בספרו דרושי הצל"ח (דרוש יט אות א) שהביא דברי האר"י הנ"ל, וכתב, ולכן היו מפרישין הכהן הגדול מביתו שבעת ימים קודם יום הכיפורים, לפי שכפרת כל ישראל תלוי בו, והיה צריך להיות נקי מכל פגם וסיג, ויבוא זכאי ויכפר, ולכך הפרישוהו ז' ימים שהם כוללים כל ימי השבוע, וכל יום תקון שנגדו לכל השנה, ובזה נשאר הכהן הגדול זך ונקי וחף מכל פשע. ע"ש.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תיקוןכפרהסוף השנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה