הלכות ומנהגים

שמירת נגיעה מדאורייתא או מדרבנן?

  • י"ח אלול התשע"ח
אא

שאלה

האם שמירת נגיעה היא איסור דאורייתא או דרבנן, הרי יש רבנים שלחצו ידיים לנשים. אשמח לתשובה עם מקורות. תודה מראש

תשובה

שלום רב,

1. יש מחלוקת ראשונים אם החיוב לשמור נגיעה הוא מדאורייתא או מדרבנן, דעת הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק כא הלכה א) שמדובר בחיוב דאורייתא, וזה לשונו: כל הבא על ערוה מן העריות דרך איברים או שחבק ונשק דרך תאוה ונהנה בקרוב בשר הרי זה לוקה מן התורה שנאמר לבלתי עשות מחקות התועבות וגו' ונאמר לא תקרבו לגלות ערוה כלומר לא תקרבו לדברים המביאין לידי גילוי ערוה. ע"כ. אולם דעת הרמב"ן בהשגות על ספר המצוות (לא תעשה שנג) שחיוב שמירת נגיעה הוא מדרבנן. ולהלכה נפסק בשלחן אבן העזר (סימן כ סעיף א) שחיוב שמירת נגיעה הוא מדאורייתא. 

2. איני יודע לאיזה רבנים כוונתך שלחצו ידיים לנשים, ובאמת דעת הפוסקים לאסור בזה לחלוטין, ראה בשו"ת ישכיל עבדי חלק ד' (בקונטרס שאלת שלום חלק אבן העזר סימן ב) שכתב, שהדברים פשוטים וברורים דאין שום היתר ללחוץ יד לאישה. וכן בשו"ת אגרות משה חלק אורח חיים חלק א' (סימן קיג) כתב, ולהושיט יד לאישה כדרך הנותנים שלום בהפגשם, פשוט שאסור אף לפנויה שהרי הן נדות וכל שכן לאשת איש. וכן ע"ע אליו בחלק אבן העזר חלק א' (סוף סימן נו) וחלק ד' (סימן לב אות ט). וכן ראה עוד בשו"ת באר משה חלק ד' (סימן ו ד"ה ובודאי). ובספר מעין אומר חלק יב' (עמוד קצה) נשאל הגר"ע יוסף זצ"ל מעורך דין בחו"ל, שמקובל ללחוץ יד ללקוחות וכאשר באות אליו גויות הן לא מבינות, האם מותר ללחוץ להן, והשיב: לא ילחץ, ויאמר להן שליהודים זה אסור לפי ההלכה. וכן ראה עוד בשו"ת דברות אליהו חלק ז' (סימן לד).

ואפילו באופן שהאישה הושיטה ידה תחילה, ואם לא יושיט לה ידו בחזרה היא עלולה להיפגע, עדיין אין שום היתר בזה, וכמו שכתב הגר"י קניבסקי זצ"ל בספר קריינא דאגרתא חלק א' (סימן קסב-קסד) ובשו"ת דבר יהושע חלק ג' (חלק אבן העזר סימן טו) ובשו"ת משנה הלכות חלק ו' (סימן רכג) ובשו"ת דברי שלום חלק ה' (סימן טו). וכן כתב בשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן קכג). וע"ע בשו"ת שערי יושר חלק ה' (סימן קו).

יש לציין עוד למה שהביא בספר ילקוט יוסף שובע שמחות חלק א' (עמוד עדר) מעשה עם אביו הגר"ע יוסף זצ"ל, שכאשר העניקו לו את "פרס ישראל" בהיותו מכהן כרב ראשי וראב"ד בתל אביב, הזמינוהו לבמה לקבל את הפרס, ולחץ את ידו של שר החינוך. וכאשר ראש הממשלה דאז גולדה מאיר הושיטה לו את ידה, נענע לה בראשו, ולא לחץ את ידה, למרות שהדבר היה קבל עם ועדה. ורבים מיושבי האולם מחאו כף. ונשיא המדינה דאז כעס על כך, וכאשר הגיע מרן ללחוץ את ידו, גם הוא נענע בראשו וסירב ללחוץ את ידו. והדבר היה קידוש ה' אצל החרדים לדבר ה'. ע"ש.
 
וכן כתב הגר"פ מייערס שליט"א אב"ד האג בשו"ת דברי פינחס חלק א' (סימן ס אות מא) וזכרתי ימים מקדם בעת שישבתי בתוך עמי בק״ק האג יע״א ולעיתים הושיטו נשים חשובות משרי הממשלה ובית המלוכה את ידם אלי כדרך שנהגו הם לאות נימוס, ותהלות לה' לא החזרתי מעולם אלא הסברתי להן בדרכי נועם כי דת תורתנו הקדושה אוסרת לנו להושיט יד לאישה, וכמעט תמיד קבלו הדברים בהבנה. ע"ש. 

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמירת נגיעהדרבנןדאורייתא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה