חגים ומועדי השנה

האם גם גויים יכולים לחזור בתשובה?

  • ח' אלול התשע"ח
אא

שאלה

שלום, רציתי לשאול: האם תשובה מועילה לגוי או שמא התשובה ניתנה רק ליהודים? תודה רבה

תשובה

שלום רב,

א. אמרו חז"ל במדרש תנחומא (פרשת האזינו אות ד) וכתיב (במדבר ו כו) "ישא ה' פניו אליך", וכתוב אחד אומר (דברים י יז) "אשר לא ישא פנים", עושה תשובה, נושא לו פנים. יכול לכל, תלמוד לומר "אליך" ולא לאומה אחרת. ע"כ. הרי מפורש שלא מועילה תשובה לגויים.

והסביר בספר בני יששכר (מאמרי חודש תשרי מאמר ד דרוש ז אות כד) בשם המחברים הראשונים, שטעם הדבר שרק לישראל מועילה תשובה הוא משום דכתיב (דברים יד א) "בנים אתם לה' אלוקיכם", והיות וה' יתברך לנו אב, ממילא הרי ההלכה היא (קידושין דף לב עמוד א) אב שמחל על כבודו כבודו מחול. אבל לאומות העולם נקרא ה' יתברך עליהם מלך כדכתיב (תהלים מז ט) "מלך אלקים על גויים", וההלכה היא (כתובות דף יז עמוד א) שמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול.

ב. וכתב בספר בני יששכר שם, שזה שמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול הוא דווקא כשחטא החוטא נגדו במזיד שאז הוא פגם לכבודו, מה שאין כן כשהחטא הוא בשוגג יכול המלך למחול, ואם כן חטאים בשוגג ובאונס מועילה תשובה גם לאומות העולם.

ג. ורבנו המבי"ט זצ"ל בספרו בית אלקים (שער התשובה פרק יג-יד) האריך בעניין החילוקים בין תשובת ישראל לתשובת האומות, ושם (פרק יד ד"ה עוד יש) כתב, שיש חילוק ביניהן גם בעניין מה שאמרו בגמרא יומא (דף פו עמוד ב) גדולה תשובה שזדונות נעשות לו כזכויות, כי לישראל לבד הוא שנעשה זכויות כי קיים מצוות עשה של תשובה בכל אחד מהעוונות ששב ממנו, אבל האומות שאינם מצווים בתשובה די להם שלא יענשו על העוון בשובם ממנו, ולא שיחשבו להם כזכויות. והרב בצלאל ז'ולטי זצ"ל בספרו משנת יעבץ על המועדים (סוף סימן נד) כתב כן מעצמו, וזכה לכוון לדברי רבנו המבי"ט זיע"א.

ולפי מה שכתב בספר בני יששכר הנ"ל, שאצל אומות העולם שייך במציאות רק תשובה מיראה שהיא בבחינת עבד המתיירא מאדונו ומלכו, אולם תשובה מאהבה שהיא בבחינת בן המתגעגע על שהרחיק עצמו מן אביו וזוכר אהבתו ושב אליו באהבה לא תצוייר באומות שאינם במדרגת בנים לעולם. ע"ש. אם כן בלאו הכי אין מציאות שיהפכו אצלם זדונות לזכויות, שהרי מפורש בגמרא יומא (שם) שדווקא בתשובה מאהבה זדונות נהפכות לזכויות. ומאחר שלא שייך במציאות אצל האומות תשובה מאהבה א"כ אין בכלל מציאות שיהפכו אצלם זדונות לזכויות.

ד. ודעת רבי צדוק הכהן מלובלין זצ"ל בספרו תקנת השבין (אות א ד"ה וזהו) שמכיוון שכל המושג תשובה היא חידוש של התורה ואינה מצד הסדר הראוי על פי החכמה (והביא שם דברי הירושלמי במסכת מכות דף ז עמוד א שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו, אמר להם חטאים תרדף רעה) לכן לא מועילה תשובה בגויים למחוק עוונות העבר כלל, ורק רפואה להבא זה יש גם בגויים כמו שכתוב בנינוה כששבו מדרכם שנתבטל הפורענות הנגזר, כי על כל פנים עכשיו במציאות אינם חוטאים. וכן דעת הרב אלחנן וסרמן זצ"ל הי"ד בקובץ הערות (סימן כא אות כד).

וע"ע מה שכתבו בעניין זה בספר ברכי יוסף אורח חיים (סימן קטז אות ב) ובספר מחזיק ברכה (סימן קטו אות ג) ובספר דבש לפי (מערכת ח אות כד) ובספר מנחת חינוך (מצוה שסד אות לד) ובספר משנת יעבץ (שם) ובשו"ת דברי ישראל חלק א' (סימן נא) ובספר דרך שיחה חלק ב' (עמוד ט) ובספר רץ כצבי - ירח האיתנים (עמודים קעז-קפט) והרב מרדכי גרוס שליט"א בקובץ פסקים ותשובות - בעניני חודש אלול ותשרי (עמוד צט, סימן ב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה