חברה והשקפה

מדוע הקב"ה ברא רשעים בעולם. וברא את אומות העולם

  • ג' אלול התשע"ח
אא

שאלה

ראיתי מספר מאמרים גם בזוהר שישנם נשמות של רשעים שנבראו כך.. למה? מדוע אם הקב"ה רוצה שיעבדו אותו הוא ברא רשעים.. מדוע אם כן הוא ברא את אומות העולם.. בשביל שנראה את הקברים שלהם ונאמר בושה אמכם..? בראו אותם ככה וזה נברא הרי לכבודו של ה'," לכבודי בראתיו", מה הטענה כלפיהם ככה בראו אותם?
אם היהדות היא הדרך ואכן כך גם אני מאמין.. מדוע על תינוק להיוולד למשפחה חילונית שאולי כל ימי חייו הוא בכלל לא יזכה להכיר את ה'? ואחר כך עוד לקבל עונש על כך.. לא מבין מעיקרא מאי קסבר. הוא הרי גדל בבית שכלל לא מבוסס על יהדות מה הטענה כלפיו?

תשובה

לכבוד השואל, 

1, ראיתי מספר מאמרים גם בזוהר שישנם נשמות של רשעים שנבראו כך.. למה?

לדעת ספר התניא פירוש הדבר שישנם נשמות כאלו שבאופן טבעי נוטה שיתגבר בו הישות, ועל ידי זה אינו בטל להקב"ה בכוונתו ומעשיו בעולם הזה, ונפשו הבהמית שולטת בו. 

הסיבה שבראם הקב"ה, כי כמו שבתוך האדם הכוונה בעבודתו הוא להפוך את הנפש הבהמית שלו לעבוד את השם, כך גם בכללות הנשמות. על הנשמות שנוטים לטוב מוטל האחריות להפוך את החלק שבעם שיש בהם יותר ישות. 

2. מדוע אם הקב"ה רוצה שיעבדו אותו הוא ברא רשעים..

כנ"ל תשובה א'. 

3. מדוע אם כן הוא ברא את אומות העולם.. בשביל שנראה את הקברים שלהם ונאמר בושה אמכם..?

בפסוק מובא (דברים כו, יט) "וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן, עַל כָּל-הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת". תכלית האומות שיתגלה גדלות השם דרך היהודים גם עליהם. וכמו בתוך האדם עצמו, הנפש דקדושה יש בכוחו להפוך את הנפש הבהמית לעבוד את השם, כך בכללות העולם נפשות היהודים יש בכוחם להפוך את האומות לעבוד את השם.

והאומות גם משמשים כגילוי ליהודים אודת הצלחת עבודתם של היהודים עצמם את השם. שאם קרבם היהודים לידיעת השם, הרי אותם גויים נעשו "חסידי אומות העולם", וזה מראה שעבודת היהודים עצמם הוא בשלימות.

"בושה אמכם" אומרים על עובדי ע"ז שנשארו עובדי עבודה זרה ולא נתקרבו לאמונה האמיתית על ידי היהודים. הרי הם משמשים כסימן שכלפיהם עדיין לא עשו היהודים בשלימות את עבודתם לגלות את אמיתת גדלות השם.

4. בראו אותם ככה וזה נברא הרי לכבודו של ה'," לכבודי בראתיו", מה הטענה כלפיהם ככה בראו אותם?

השם ברא אותם לקבל תכלית טוב כמו שברא את נשמת ישראל לקבל תכלית הטוב. רק ששלימותם וקרבתם להשם נעשה על ידי היהודים, וכנ"ל תשובה 3. 

5. אם היהדות היא הדרך ואכן כך גם אני מאמין.. מדוע על תינוק להיוולד למשפחה חילונית שאולי כל ימי חייו הוא בכלל לא יזכה להכיר את ה'?
 

כמו שעבודת היהודי בדורות הקודמים היתה לגלות את השם כלפי אומות העולם, כן הוא עבודת היהודים שומרי התורה והמצוות היום, לגלות את גדלות מציאותו של הקב"ה וטובו גם לעיני החילונים; עד שייהפך גם הוא לעבוד את השם.

והחילוני מכיר שיש ליהודי השומר תורה איזה מסר שמאמין בו, לא פחות ממה שהגויים מכירים שיש ליהודים איזשהו מסר ואמונה לגבי בורא העולם. 

6. ואחר כך עוד לקבל עונש על כך.. לא מבין מעיקרא מאי קסבר. הוא הרי גדל בבית שכלל לא מבוסס על יהדות מה הטענה כלפיו?

ידוע שאין החילוני נענש על מה שלא היה יכול לדעת. ואם לא ידע כלל מתורה ומצות, דינו בהלכה כ"תינוק שנשבה"; ובהלכה מעשיו נכנסים לגדר של "אונס", שאין מקבל עליהם עונש וככלל הידוע "אונס רחמנא פטריה". 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אומות העולםחילונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה