אמונה

נצחיות הבורא

  • ג' אלול התשע"ח
אא

שאלה

הי כבוד הרב.אפה כתוב בתורה שבורא עולם נצחי ?

תשובה

שלום וברכה,

כך נאמר בפסוקים רבים מספור, שהקב"ה הוא המציאות האמתית, ואין עוד מלבדו, ואנו יצירתו התלויים בו.

בראשית (פרק א, א): "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ".

התורה מלמדת שהאלוקים הוא יוצר היקום, כך שהוא למעשה גם יוצר הזמן, הוא מי שקבע את "ההתחלה", הבריאה הראשונית והתנועה הראשונית. רק מנקודה זו התחיל הזמן. לפני כן לא היה מושג של "יום אחד" או שני או שלישי. מיום זה התחיל הזמן, ומנקודה זו יצר האלוקים את תהליך הזמן.

בראשית (פרק א, ד): "ויבדל אלוקים בין האור ובין החושך, ויקרא אלוקים לאור יום ולחושך קרא לילה, ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד".

פסוק זה מלמד שאלוקים לא רק יצר את השמים והארץ, אלא גם קבע את זרימת הזמן ביקום, את התהליכים של התנועה, הסיבוב, היום והלילה.

בראשית (פרק א, יד): "ויאמר אלוקים, יהי מאורות ברקיע השמים להבדיל בין היום ובין הלילה, והיו לאותות ולמועדים ולימים ושנים".

פסוק זה מלמד שלפני הבריאה של השמים והארץ לא היה מושג של זמן, של "ימים", "חודשים" או "שנים". לא היה קיים זמן כלל. האלוקים הוא יוצר הזמן אשר קבע את זרימתו, והוא עצמו אינו מוגבל לזמן ושינויי הזמן. האלוקים היה תמיד ולכן הוא נצחי.

בספר נחמיה נאמר (פרק ט, י): "אתה הוא ה', לבדך אתה עשית את השמים, שמי השמיים וכל צבאם, הארץ וכל אשר עליה, הימים וכל אשר בהם, ואתה מחייה את כולם, וצבא השמים לך משתחווים".

פסוקים רבים בנוסח זה מלמדים שאלוקים לבדו עשה את היקום, ולפני היקום היה נמצא האלוקים לבדו. מתוך פסוקים רבים דוגמת הנ"ל, אנו למדים שיוצר השמים והארץ הוא נצחי. אנו רואים שוב ושוב מן התורה שהאלוקים היה לפני היקום והוא אחראי ליצירת היקום, הוא יוצר הארץ והשמים, היום והלילה (או בלשון מדעית: חומר, אנרגיה, מרחב וזמן). מכיוון שהזמן הוא חלק מן היקום (בלי יקום אין זמן, ולפני שהופיע היקום לא היה מושג של "התחלה" או "סוף"), אז בורא היקום אינו תלוי בזמן, הוא יוצר הזמן, ולכן הוא נצחי. פשוט הדבר יוצר היקום מוכרח להיות נצחי, כי התורה מלמדת שהוא היה לפני יצירת החומר והזמן.

בספר ישעיהו נאמר במפורש (פרק מא, ד): "מי פעל ועשה, קורא הדורות מראש, אני ה' ראשון ואת אחרונים - אני הוא".

פסוק זה חוזר ואומר בצורה מפורשת שאלוקים "פעל ועשה", הוא שולט בהיסטוריה, הוא יודע את כל מה שיקרה בדורות הבאים, הוא נמצא בכל הזמן מתחילה ועד סוף, וכל מה שיקרה ושיהיה - רק הוא קובע ויודע ועושה ("אני הוא"!).

ישעיהו (פרק מג, י): "אתם עדי נאום ה', ועבדי אשר בחרתי, למען תדעו ותאמינו לי ותבינו כי אני הוא, לפני לא נוצר אל, ואחרי לא יהיה".

הפסוק מדגיש שאלוקים הוא אחד, לא היה לפניו דבר, אין לו יוצר או בורא, לפניו לא היה אלוקים אחר, ואחריו גם לא יהיה כח שידמה לו. אלוקים הוא אפוא נצחי.

בספר שמואל א' (פרק טו, כט): "וגם נצח ישראל, לא ישקר ולא יינחם".

מלמד שאלוקים אינו משתנה, אלא הוא נצחי, לא משקר כבני-האדם ולכן אינו משנה את דעתו, אלא עומד תמיד בהבטחותיו.

ישעיהו (פרק מח, יב): "שמע אליי יעקב, וישראל מקוראי, אני הוא, אני ראשון, אף אני אחרון. אף ידי יסדה ארץ, וימיני טיפחה שמיים".

הפסוק מלמד שאלוקים נמצא תמיד, הוא הראשון בבריאה מתחילתה ועד סופה, הוא יצר את העולם, הארץ והשמים, והיה תמיד.

ישעיהו (פרק מד, ו): "כה אמר ה' מלך ישראל וגואלו, ה' צבאות, אני ראשון ואני אחרון, ומבלעדיי אין אלוקים".

הפסוק מסביר שאלוקים היה תמיד, הוא ראשון והוא אחרון, ואין מלבדו שום אלוקים אחרים כלל.

כמו כן מובן כי רק מי שנמצא מחוץ לזמן, או בכל זמן, יהיה מסוגל לראות את העתיד. הנבואות שמוסר האלוקים בתורה, והנביאים המתנבאים מפי האלוקים, מראים כולם על נצחיותו של האלוקים ושליטתו בהיסטוריה. הפסוקים המספרים על אחרית הימים ומצבו של עם ישראל בעתיד הם רבים, ונאמרים מפי האלוקים ונביאו פעמים רבות בספר דברים, ובכל ספרי הנביאים בכלל.

חפש בגוגל חוברת שכתבתי בשם "שיחה גורלית", ותהנה מדו-שיח נרחב בנושא.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בוראנצחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה