תורה ומדע

מספר אברים וגידים

  • ד' תמוז התשע"ח
אא

שאלה

שלום וברכה! ידוע שכבודו מומחה למיזוג התורה עם המדע,ובכן איך מסתדר המספר רמח ושסה המפורסם עם המציאות הרפואית הידועה כיום שאם אני מבין נכון לא תואמת? ישר כח גדול

תשובה

שלום וברכה, 

חז"ל ציינו את אופן חילוק האיברים במשנה (אהלות פרק א, ח):

"מאתים וארבעים ושמונה אברים באדם: 

שלושים בפיסת הרגל, 

שישה בכל אצבעיא, 

עשרה בקרסול, 

שנים בשוק, 

חמשה בארכובה, 

אחד בירך, 

שלושה בקטלית, 

אחת עשרה צלעות, 

שלושים בפיסת היד, 

שישה בכל אצבע, 

שניים בקנה, 

ושניים במרפק, 

אחד בזרוע, 

וארבעה בכתף.

מאה ואחד מזה ומאה ואחד מזה.

ושמונה עשר חוליות בשדרה, 

תשעה בראש, 

שמונה בצואר, 

שישה במפתח של לב, 

וחמישה בנקביו.

כל אחד ואחד מטמא במגע ובמשא ובאהל."

ניתן לספור את האיברים במספר צורות. גם עצמות ניתן לספור לחצאים או כשלם (לדוגמה הגולגולת מורכבת ממספר חלקים, אך ניתן לספור חלקים אלה כיחידה אחת). גנטיקאי בשם ד"ר אליק צ'פניק, מסביר: 

"למעשה קשה לתת מספר קשיח למספר האיברים והגידים הקיימים באדם. בפועל מדובר במספרים גמישים ביותר שתלויים באופן שבו אנו מגדירים מהו איבר ומהו גיד. על-פי הגדרה מקובלת אחת, איבר הוא אוסף של רקמות שפועלות יחדיו לביצוע תפקיד אחד או יותר. לפי הגדרה זו ניתן למשל להניח שכל עצם, וכל שריר הם איבר יחיד העומד בפני עצמו. במקרה כזה, אם נספור כל עצם ועצם וכל שריר ושריר בגופנו נגיע בקלות לאלף איברים ואף יותר מזה, וכל זה עוד לפני שהבאנו בחשבון איברים שאינם חלק ממערכת השרירים והעצמות... גם קשה לתת מספר מדויק לכמות הגידים ורקמות החיבור בגוף, משום שהם באים במגוון גדלים וצורות... נוכל לסכם ששס"ה גידים הוא בסך הכול אומדן די סביר למספר הגידים הגדולים הברורים לעין".

חכמינו לימדו שכל איבר בגופנו תלוי במצווה, כלומר, הקיום שלנו תלוי בקיום התורה והמצוות: "דרש רבי שמלאי: שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה, שלש מאות וששים וחמש לאוין כמנין ימות החמה, ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם". (מכות דף כג, ב).

ונאמר במדרש: "ישראל על רמ"ח מצות עשה, כנגד רמ"ח איברים שבאדם, כל אבר ואבר אומר לו לאדם, בבקשה ממך עשה בי מצוה זו, ושס"ה מצות לא תעשה כנגד ימות החמה, וכל יום ויום אומר לאדם אבקש ממך שלא תעשה בי עבירה זו" (ילקוט שמעוני משלי, רמח, תתקלז)

זאת ועוד, כמו שאיברים שונים יכולים להתחלק, כך גם ישנן מצוות כלליות, ומצוות שהן דקות יותר וחבויות בתוכן. ראה עוד בנושא זה במהר"ל (ספר תפארת ישראל פרק ד; בספר באר הגולה באר שישית)

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:איבריםגידים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה