תפילה וברכות

שערי דמעה לא ננעלו

  • כ"ט אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום, ישנו מאמר חז"ל האומר, שאם אדם הרבה להרשיע - אז גם שערי דמעות ננעלים בפניו!! אשמח אם כב’ הרב יוכל ליישב לי מעט את הנאמר, כי אנוכי על סף ייאוש... בתודה מראש.

תשובה

שלום רב,

כתוב במסכת ברכות (דף לב עמוד ב) אמר רבי אלעזר, מיום שחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה, שנאמר (איכה ג ח)  "גם כי אזעק ואשוע שתם תפלתי". ואף על פי ששערי תפילה ננעלו שערי דמעה לא ננעלו שנאמר (תהלים לט יג) "שמעה תפלתי ה' ושועתי האזינה אל דמעתי אל תחרש". אך לא מצאתי מאמר חז"ל שגם שערי דמעה ננעלים בפני אדם שהרשיע הרבה.

זאת ועוד - יש לדעת שגם מה שאמרו חז"ל שמיום שחרב בית המקדש שערי תפילה ננעלו, היינו בתפילת יחיד, וכמו שכתוב "גם כי אזעק ואשוע" - לשון יחיד, אבל בתפילה בציבור שערי תפילה לא ננעלו, וכמו שכתב התורה תמימה על מגילת איכה (פרק ג אות טז). עיין שם עוד בדבריו. וכן ראה כיוצא בזה בספר בניהו (ברכות שם, ד"ה מיום שחרב) ובמה שכתב בספר חשוקי חמד (ברכות עמודים ר-רא).

עוד יש לדעת מה שכתב בספר מכתב מאליהו חלק ד' (עמוד 226) בשם רבי ישראל סלנטר זצ"ל, שאף שאמרו ז"ל שבזמן הזה שערי תפילה ננעלו, היינו תפילה לצרכים גשמיים, אבל תפילה לסיעתא דשמיא ברוחניות תמיד נשמעת. ובדוק ומנוסה הוא.

בשורות טובות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בכיקבלת התפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה