אמונה

לדעת את ה

  • כ"ט אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום. נאמר בשיעורים באמונה שנצטווינו לדעת את ד' ובשלב הבא להגיע לאמונה. נאמר שבחמשת חושינו אין אנחנו מסוגלים להבין "מה זה אלוהים" ואת מוסג האין סוף. שאלתי היכן "עובר הגבול" בין היכולת שלנו להבין דברים לבין התשובה "את זה אנחנו לא מסוגלים להבין" או בצורת שאלת הלא מאמין "מה שנוח לכם אתם מסבירים בשכל ומה שלא אתם אומרים את זה וזה אנחנו לא מסוגלים להסביר ולכן אין דבר כזה אלוהים"

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

המילה "אלוקים" פירושה "בעל הכוחות כולם". ברגע שאדם מבין שיש מי ששולט ביקום, והיקום לא פועל מעצמו - משיג ידיעה על קיומו של אלוקים.

גם המילה "בורא עולם" מתייחסת למעשה הבריאה, העולם, שאנו בהחלט יכולים להסיק שנברא בתכנון, ולא במקרה.

אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.

המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה. ראה רשימת הוכחות:

https://www.hidabroot.org/he/question/109337

 https://www.hidabroot.org/article/219799

כמו כן אין זה מדויק שאין לנו שום סוג של תפיסה באלוקות. הרי הבורא יצר את נשמותינו, עליהן נאמר בפירוש בתורה:  "ויברא אלהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אתו" (בראשית א, כז), "ויפח באפיו נשמת חיים" (בראשית ב, ז), ומבאר הרמב"ן: כל דנפח - מדיליה נפח.

אפשר לומר שבדרך הטבע אין לנו השגה אמתית בבורא יתברך, אך בדרך הרוחנית – יש לנו יכולת להרגיש את השגחתו ולתקשר עמו, שהרי אנו עצמנו בריות רוחניות – בעלי נשמה מן העליונים. כל בעל אמונה ותפילה יוכל לספר לך כיצד הוא מרגיש את הבורא בכל מאודו, ולכן התורה מצווה אותנו בלשון שאינה משתמעת לשני פנים: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך". אלוקים שברא בנו את כח האהבה, רוצה שנאהב אותו בכל לבנו. אפשר לומר שזוהי ידיעה מגוף ראשון.

אך בדרך השכל (הלוגיקה) לא ניתן להכיר את הבורא בעצמותו – כלומר להבין את האינסוף, רק לדעת על קיומו ותבונתו ממה שיצר, מעצם העובדה שהטבע נברא בחוכמה, ולכן מעיד על חוכמתו ושליטתו. 

התשובה היא שיש דרגות לגבי ידיעת האמת, וכל הדרגות אמתיות, רק יש רמות בהכרתה. כשם שאפשר לראות עץ מרחוק, ולדעת שהוא עץ, אך הבוטניקן יסביר לך איך הוא מורכב משורשים ועלים הקולטים את אור השמש, והביולוג יסביר לך כיצד הוא מורכב בעצם מתאים רבים בשיתוף, והכימאי יסביר לך שכל העץ מורכב בעצם ממולקולות של חומרים כימיים שונים, והפיזיקאי יסביר לך שהכול מורכב מאטומים.

האם הכימאי צודק יותר מהפיזיקאי? האם הביולוג צודק יותר מהבוטניקן? התשובה היא שכולם צודקים, ומדברים במישורים שונים של הכרת העץ. 

כך להבדיל, יש דרגות בהכרת הבורא והשגחתו. יש דרגה מינימלית בהכרת מציאותו, להבין שהעולם איננו במקרה, ויש דרגה להכיר ברצונו, ולהכיר בחוקי תורתו תוך ירידה לפרטים.

כשאתה אומר "שמע ישראל", יש דרגת היכרות נכונה של ילד, ויש דרגה היכרות נכונה של מבוגר ותלמיד חכם. ראה במאמרי:

האם אלוקים צריך שבחים?

https://www.hidabroot.org/he/article/82823

אבא גדול ואבא קטן:

https://www.hidabroot.org/he/article/99775

אלוקים רוצה שתכיר אותו בשלבים, ותתחזק בהכרתו. לכן ברא את האדם קודם כל כילד, ההופך לנער, ולמבוגר, ואין שכלו של בן 40 כשכלו של בן 20.

הרצון האלוקי גבוה ומתוחכם הרבה יותר ממה ששכלנו המצומצם יכול להשיג, אך אין זה אומר שמה שאנו משיגים הוא שקר. בדומה למי שיש לו עיניים לראות רק עד מרחק מסוים, ואינו יכול לראות יותר רחוק, אין זה אומר שמה שהוא רואה הוא שקר, רק שהוא מוגבל מלהשיג את גודל התמונה ועומק פרטיה.

א-ל שאין לו אף רצון וכוונה - לא יוצר דבר. עולם הנברא ע"י א-ל ללא אף רצון וכוונה, הוא עולם של תוהו ובוהו.

חכם לא יוצר ללא מטרה. היסוד העומד מאחורי תכנון - הוא כוונה, תכלית ליצירה. היקום שלנו מתוכנן מאוד, החל מחוקי הפיזיקה והכימיה, ועד לחוקי הביולוגיה והנפש, כל אלה מעידים על מטרה בבריאה: "בורא השמים הוא האלוקים, יוצר הארץ ועושָׂה, הוא כוֹנְנָהּ, לא תוהו בראה, לשבת יצרה" (ישעיהו מה, יח)

לסיכום, אבקשך לקרוא חוברת קצרה שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (23 עמודים) אשר מתארת דו-שיח עם בורא עולם לאחר המוות, ועוסקת בהרחבה רבה בשאלותיך על תכלית הבריאה ומשמעות החיים, דתות אחרות ועוד. אני בטוח שתהנה, ואולי גם כדאי שתסכמה לעצמך:

https://gorali.122.co.il/

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהידיעת הבורא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה