נשים

האם מותר לנשים ללמוד ספרי מוסר?

  • י"ז אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
יש לי שאלה ששאלתי רב אחד לגביה אבל זה היה דרך שיחת טלפון ולא כל כך הבנתי מה הוא אמר. היה לי ויכוח עם חברה בקשר ללימוד ספרי מוסר לנשים. היא אומרת שרוב גדולי הדור אומרים שאסור לאישה ללמוד ולהתעמק בספרי מוסר. ואני שמעתי מהמון רבנים שטוב לאישה ללמוד את ההלכות השייכות לה וללמוד ספרי מוסר. האם לאישה מותר ללמוד ספרי מוסר? (אשמח לשמוע את דעתו של מרן עובדיה יוסף זצ״ל לגבי עניין זה.), ומדובר בספרים כמו: אורחות צדיקים, שערי תשובה, מסילת ישרים...

ועוד שאלה, האם לאישה מותר ללמוד ולקרוא בספר ״חובת הלבבות״?

אשמח לתשובה, תודה רבה לך

תשובה

שלום רב,

מותר לאישה ללמוד ספרי מוסר. אמנם יש מי שכתב שלא ילמדו ספר חובת הלבבות.

מקורות: כן מפורש יוצא ממה שכתב באגרת הגר"א, וזה לשון קדשו: וגם באתי לבקש מאתך מאד מאד בבקשה גדולה ועצומה ושטוחה, שתדריך את בנותיך מאד שלא יצא מפיהם קללה ושבועה וכזב ומחלוקת, רק הכל בשלום, באהבה ובחיבה ונחת. והנה יש לי כמה ספרי מוסר עם לשון אשכנז, יקראוהו תמיד, וכל שכן בשבת קדש קדשים לא יתעסקו אלא בספרי מוסר. והנה תדריכם תמיד בספרי מוסר. ע"כ. הרי שמותר לנשים לקרוא בספרי מוסר.

וכן מבואר בשו"ת אגרות משה חלק יורה דעה חלק ג' (סימן פז) ובשו"ת שרגא המאיר חלק ז' (סימן כו אות ג) להתיר לנשים ללמוד מסכת אבות, משום שהוא עוסק בענייני מוסר. וכן כתב בשו"ת אז נדברו חלק יד' (סימן ג אות ח) שמאגרות הגר"י סלנטר נלמד שאין הבדל בלימוד המוסר בין אנשים לנשים.

וכן כתב בספר ארחות רבנו חלק א' (עמוד קצד) בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל, שטוב שבנות ילמדו שערי תשובה וכו', וכן טוב ללמוד אתם ספר ארחות צדיקים וכו' אבל חובת הלבבות שלא ילמדו הבנות.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ספרי מוסרלימוד תורה לנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה