אמונה

התערבות באמונה...

  • ט' אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב.
יש לי שאלה שמציקה לי כבר זמן רב.

אם אשאל אותך, כבוד הרב, האם אתה מאמין שאלוקים קיים - בוודאי תענה לי כן, ובאופן תיאורטי אם אשאל אותך אם תהיה מוכן להתערב איתי על 100,000 ש"ח - בוודאי שתענה כן.
וכן לגבי שכר לצדיקים ועונש לרשעים, עולם הבא, גן עדן אמיתות התורה וכו' וכו'.

אבל.

אם אשאל אותך, כבוד הרב, האם הרב מאמין שמשיח יבוא מחר (הרי זה אחד מיסודות האמונה - להאמין בכל יום שמשיח אמור להגיע!!!), כנראה שתאמר לי - כן (או שהפשט של יסוד האמונה הזה אינו כ"כ פשוט שצריך להאמין שהמשיח יבוא מחר...?).
אך אם אשאל אותך, כבוד הרב, האם תהיה מוכן להתערב איתי (באופן תיאורטי...) על 100,000 ש"ח שמשיח יבוא מחר... האם היית מתערב.....

אשמח להסבר בנקודה זו.

תודה רבה.

תשובה

 

שלום וברכה,

השאלה מתוחכמת, אך התשובה פשוטה.

אנו יודעים שיש אלוקים והתורה אמת, כי הקב"ה ברא את העולם בחוכמה ומקיים את הבריאה כולה, ונגלה לכל עמנו במעמד הר-סיני בנסים אדירים ביציאת מצרים. אחד מעיקרי האמונה הוא שיבוא משיח ותגיע גאולה לעולם ותהיה תחיית המתים.

אם היה מגיע היום נביא כגון אליהו הנביא, ומעיד שמחר יבוא המשיח, אין ספק שהיינו מוכנים להתערב על כל הון שבעולם שכך יהיה, שהרי כל הנבואות בתנ"ך התגשמו אחת לאחת, ואנו בוטחים בנביאי ישראל. אך לא מסרו לנו נביאי ישראל תאריך לגאולה, ולפיכך האמונה במשיח אינה אמונה שתלויה בתאריך מסוים.

עם זאת יש חובה להאמין שהמשיח יכול לבוא בכל יום: "היום - אם בקולו תשמעו" (תהילים צה). מספיק שעם ישראל ישמור רק שתי שבתות ומיד יגאל. 

יש תאריך אחרון לגאולה אך איננו יודעים אותו. איננו יודעים באיזה יום יתגלה מלך המשיח לישראל, אך אנו מאמינים שהוא יכול לבוא בכל יום: "ואף על פי שיתמהמה - עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא".

המצווה היא לחכות לו, ולהאמין בבואו שיכול להגיע בכל יום ממש. אך באיזה יום יגיע - איננו יכולים לדעת וגם אסור לנו לנחש, כך אמרו חז"ל בפירוש שאסור לחשב את הקץ שבו יבוא המשיח: "יפח עצמן של מחשבי קיצין", והסבירו מדוע: "שהיו אומרים כיון שהגיע את הקץ ולא בא - שוב אינו בא" (מסכת סנהדרין, צ"ז, ב').

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהביאת המשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה