חברה והשקפה

מהי ההגדרה הנכונה למילה עבד עפ"י התורה?

  • י"ח ניסן התשע"ח
אא

שאלה

שלום, קראתי באתר הידברות תשובה לשאלה כלשהיא שהרב דניאל בלס ענה עליה, והוא כתב ככה (ציטוט): "..כשאתה שומע את המילה "עבד", אתה מדמיין כפייה, כמו מה שעשו האמריקאים לאפריקאים בארצות הברית.
אך ליהדות יש הגדרה שונה לגמרי של המושג. הרי גם אנחנו נקראים "בנים" וגם "עבדים" לה' אלוקינו!.." אם כך, אז בכל פעם שמוזכר בתורה המילה עבד הכוונה היא כמו פטיש? (הערצה)
למשל, שכתוב בתורה שיוסף נמכר ל"עבד". כולם יודעים שהוא סבל שם והיה משועבד... או מו למשל המשפט: "עבדים היינו לפרעה במצרים".. אם כך, אז יכול להיות שישנם שתי הגדול למילה עבד? אם כך, אז איך יודעים להבדיל מתי הכוונה לעבד במובן של הערצה (כמו שהרב דניאל בלס הסביר את המשפט "ביום ההוא יעבדוך עמים..." שהגויים יהייו עבדים שלנו בביאת הימים, ומתי הכוונה לעבד במובן של שיעבוד? (כמו שיוסף נמכר לעבד ועמ"י היו עבדים במצרים? אשמח לתשובה

תשובה

 

שלום וברכה,

יש עבד ששונא את אדונו, כי אדונו מנצל אותו. ויש עבד שאוהב את אדונו, כי אדונו דואג לו.

אמרו חז"ל שעבד עברי היה אוהב את אדונו: "כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו" (קידושין כ, א). 

האדון היהודי כל כך היה דואג לעבדו ומטפח אותו, שניתנה מצווה בתורה עבור עבדים שרוצים להמשיך לשרת את אדונם בתום שבע שנות עבדותם: "ורצע אדניו את אזנו" (שמות כא, ו). 

המצרים כידוע העבידו אותנו בפרך וניצלו אותנו. אך הקב"ה אוהב אותנו ודואג לנו, עבודת המצוות נועדה להטיב לנו ולשפר את מעשינו, כדי שנהיה צדיקים ונזכה לקרבתו בגן-עדן. כלפי הקב"ה אנו תמיד עבדים שמודים על מלכותו.

צריך להבין שהקב"ה הוא גם מלך וגם אבא, לכן בראש השנה אומרים "אבינו מלכנו". מכאן שיש שתי בחינות בעבודתו, בחינה של עבד ה' שאכן נכנע לפניו יתברך, ובחינה של בן שעושה מאהבה. הדרך הנכונה לעובדו היא לצרף את מידת היראה ומידת האהבה יחד. כי מי שרק אוהב כבן - לרוב לא יקפיד על מצוות שאיננו מבין בשכלו או לא מרגיש בגללן אהבה בלבו, וכך יפספס את תכלית שלמותו. לעומת זאת מי שעובד רק מיראה כעבד - לרוב עושה הכול בעיוורון ובמכניות מבלי לבקש להבין את המצוות ולהכיר את יוצרו ולהתקרב אליו בלבו. לכן הדרך הנכונה היא לעבוד את ה' הן מיראה ("אין בור ירא חטא"), והן מאהבה ("ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך").

כשהתורה מדברת על עבדותנו להשם, היא מדברת על בחינת היראה, שדורשת לקבל על עצמנו את עול התורה והמצוות כחוק, גם איננו מבינים את תועלתם ולא מרגישים רגש מהן. אחרי המעשים נמשכים הלבבות, ונפתחים למידה הגבוהה יותר, שהיא מידת האהבה של עשיית המצוות מאהבה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורהעבד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה