ספר הזוהר מתי נכתב?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ככל הידוע לי הזוהר הקדוש נכתב על ידי רבי שמעון בר יוחאי ואלעזר בנו. קראתי מחקר שאומר כי הספר הקדוש נתגלה בספרד במאה ה13 ויש בו ביטויים המיוחסים לספרד בלבד, וכי נכר לדעתם כי הגאוגרפיה של הגליל הספר אינה תואמת את המציאות. האם יש אמת במאמר זה? ינון

תשובה

שלום ינון

בנושא זה יש לחלק את התשובה לשניים אחת המיועדת לציבור מאמין ואחת לציבור שעדיין אינו מאמין וכן הרוצים סתם להעשיר ידיעותיהם. לאדם המאמין אין כל בעיה בנידון כיוון שיודעים אנו בקדושת רבותינו ובמעלת השגותיהם,וביחוד בזמן האר"י וגוריו, הרמח"ל, הגאון מוילנא, שרוח הקודש שרתה עליהם בלא שום פיקפוק והיו בדרך קבע שרוים בעולמות עליונים,ואם קיבלו את כל דברי הזוהר בלא שום חשש מובטחנו שהדבר בדוק וברור שנכתב על ידי תלמידי ר שמעון בר יוחאי על פי גילויו ותורתיו.

וכעת נרחיב למסופקים: המקור בדברי ראשונים ממחצית המאה של האלף השישי (לפני כשבע מאות שנה) לספר הזוהר קיים,אומנם בכינוים לספר קצת שונים כמו מדרש ירושלמי או מדרש רשב"י המפורש בזוהר וכדומה. המקור לספר הזוהר בשם "זוהר" מיוחס לגילוי על ידי ר משה די ליאון שחי בסביבות התאריך שהזכרת בספרד, חוקרי הזוהר הבכירים

ג.שלום ותלמידו י תשבי נקטו בכל חיבוריהם חוץ מהאחרון שבהם שספר הזוהר ודאי נכתב על ידי ר שמעון בר יוחאי(בכל אופן בזמנו) וחזרו בהם בכתביהם המאוחרים בלא לתת טעם מספיק ופירכות לכל ההוכחות שהביאו בשאר ספריהם לקדמות הזוהר,ובספרו התבסס על מספר הוכחות מצומצמות(את המקור לעיון הביא בסוף) ויכוחים אודות מקור הזוהר התקיימו בין כל חכמי ישראל שבתקופת התגלותו, וזהו דבר טוב שהיה ויכוח ,כיוון שהיהדות היא ביקורתית ואינה מקבלת כל קביעה או תוספת בלא שיתברר אמיתות המקור וביחוד בענינים גבוהים כאלה, הויכוח שהתקיים בזמנו אינו יכול לשמש לטענה שהנה חכמים בזמן ההוא הסתפקו,כיוון שבסופו של דבר התקבל הספר במסורת ישראל.

על כל ספר שיצא לטעון על הזוהר במהות מקורו ושלא מייחסו לרשב"י התחברו חיבורים להפריך את הראיות שהביא ולדוגמא על ספר "בחינת הדת" נכתב הספר "מצרף חוכמה" לסתור כל טענותיו,על הספר "ארי נוהם" נכתב הספר "מגן וצינה" לפרוך וליישב כל טענותיו ועוד ועוד.

הנסיון של ג שלום לייחס את הזוהר לר משה די ליאון הוא תמוה ביותר כיוון שלטענתו כתב את הזוהר בשש שנים בלבד, כאשר הזוהר מכיל למעלה מאלף שבע מאות עמודים ובכך הופכים אותו לבעל כישרון רב כאשר מצד שני טוענים לחוסר בקיאותו בלשון ובתרגום,וכאשר בשאר ימי חייו הספיק לכתוב רק עוד כמה ספרים קטנים בחומר, זהו דבר תמוה ביותר. (טענות על איזור הגליל לא שמעתי עיקר הטענות זה על הלשון וכדומה.) ישנו מאמר מורחב של הרב מ.כשר באתר "דעת" (מרכז לימודי יהדות ורוח) הפורך אחת לאחת את טענות שלום,ומוכיח להפך ומביא מקורות להיות הזוהר קדום ביותר,המעיין יוכל למצוא באתר "דעת" את מבוקשו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה