שימוש במוצרי חשמל בשבת האם הוא מדאורייתא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אשמח בבקשה לדעת אם כל איסור השימוש במוצרי חשמל בשבת הינו מדין דאורייתא או דרבנן? (האם ישנם מקרים שמותר השימוש לעומת אחרים שאסור ואם כן מה הם). בעיקר אשמח להתייחסות לטלפון קווי, טלפון סלולרי (אם ובלי נורות מאירות) ולטלויזיה. כמו כן אשמח לדעת את כל פרטי האיסור של שימוש ברכב בשבת. בנוסף לכל האמור עד כאן אשמח אם תועילו בטובכם להתייחס לכלל האיסורים הנ"ל גם בהקשר של יום טוב, כולל יום שני של ראש השנה. אעריך מאוד את תשובתכם המפורטת, תודה נ.ב השאלות נשאלו מחמת הסקרנות, למרות שאני מודע לחומרת מצוות דרבנן ועל כך שאין מקום להמעיט בערכם ובתוקפם.

תשובה

שלום

מכיון ששאלת החשמל ומוצרי החשמל נפלה אל פיתחם של גדולי דורינו, ונמנו וגמרו כולם, [הרב הראשי הרב הרצוג וכל גדולי הדור ההוא, וכן בדורינו, הרב עובדיה יוסף, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב שמואל הלוי וואזנר והרשימה שתחת ידי ארוכה] שיש בהפעלת הכלים האלו איסור מן התורה.

ואכן ישנן דרגות שונות בחומרת האיסורים, בכלים השונים, ולפעמים אכן עדיף להפעלי כלי זה יותר מאחר, אולם מכיון שאין בזה שום תועלת אלא לאלו שעוסקים בפיקוח נפש שאז עליהם להמעיט בחומרת האיסור, על ידי השתמשות בכלי שיש בו פחות איסורים, ומכיון שאירגונים העוסקים בזה מודרכים אישית על ידי רבנים בעלי שם המורים להם כל הפרטים, לא אכנס לנושא הזה מאחר ויכול לצאת מזה מכשול כמובן לך טוב מאוד, ואתך הסליחה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה