תורה ומדע

האם המזל נקבע לפי התאריך העברי או הלועזי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד לפי ספרים שקראתי כל יהודי שנולד נניח בחודש שבט הוא מזל דלי, או ניסן מזל טלה וכו'. איך יתכן שמתחשבים בתאריך הלועזי? איזה קשר יש לו לאסטרולגיה בכלל, ומה קורה אם מישהו נולד בלועזי בחודש ינואר, שזה מזל גדי, אבל התאריך עברי הוא בשבט? אז הוא דלי או גדי? ומה הראיה לכך? תודה רבה.

תשובה

שלום

העניין הוא כך: גלגל המזלות הוא רצועה עגולה בשמים המקיפה בעיגול את כדור הארץ, והשמש ההולכת ממערב למזרח מהלך שנתי שבו הוא מסיים אחת לשלש מאות שישים וחמשה ימים הקפה שלימה, [ולא אכנס כעת לשאלה אם השמש מקיפה את כדור הארץ או להיפך, זה לא משנה עניינית, למה שאנו דנים בו כעת], ובכן מאחר שהשמש מקיפה את ההקפה שלה סביב העולם על פני גלגל המזלות,

ובכל חודש הוא מתקדמת באחד חלקי שנים עשרה על גלגל המזלות, לכן היא זורחת כל חודש - בבוקר - על רקע מזל אחר, והוא המזל החודשי, ובכן מאחר שהשנה העברית הוא רק בן שלש מאות חמישים וארבע יום, [שבכדי להשלים את הגירעון המצטבר, בין השנה העברית להקפה של השמש, שהוא בן שלש מאות שישים וחמישה ימים, מוסיפים מדי שנתיים שלש עוד חודש שלם לשנה העברית],

לכן אי אפשר לקבוע את המזלות לפי הלוח העברי, אלא לפי הלועזי שאורך השנה הוא כשיעור הקפת השמש שלש מאות שישים וחמש יום, וברור שבינואר זורחת השמש בבוקר על פני מזל גדי, ואף שבלוח העברי כבר נכנסה חודש שבט, אבל המזל הוא עדיין של גדי.

ובאמת שלענין זה היו חז"ל בתלמוד משתמשים בשני הגדרות מקבילים שבט של חודשים, ושבט של תקופה, שהוא ההגדרה של חודש פברואר, וכלשונם במסכת ראש השנה (טו א): "שאל רבי יוחנן מרבי ינאי - אתרוג, ראש השנה שלו אימתי? - אמר ליה: שבט. - שבט דחדשים או שבט דתקופה? - אמר ליה: דחדשים".

ובכל זאת יש לדעת כי ליהודי אין כל כך השפעה למזל שבו הוא נולד, כמו למעשים שהוא עושה, וכמו שהאריכו בזה חכמי התלמוד (שבת קנו א) וכל המזל ישתנה על ידי מעשה חסד אחד, או צדקה שהוא נותן וכדומה.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מזלותתאריך עבריתאריך לועזי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה