שיעור אכילה לנטילת ידיים וברכת המזון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, אם אני מתכוונת לאכול סעודה שלימה ובתוכה לאכול לחם פחות משיעור. האם אני צריכה ליטול ידיים ולברך לפני? ומה לגביי ברכת המזון? שאלה נוספת: בשביל ליטול ידיים ולברך ברכת המזון אני צריכה לאכול לחם כביצה מספיק כזית?

תשובה

שלום

ההלכה הוא כך: על כזית פת נוטלים ידים בלי ברכה ומברכים המוציא לפני האכילה, וברכת המזון לאחריה כרגיל [אולם הברכה במקרה הזה הוא מדרבנן]. על שיעור כביצה נוטלים ידים בברכה ומברכים המוציא לפני האכילה, וברכת המזון לאחריה מן התורה.

על פחות מכזית לא צריך ליטול ידים מעיקר הדין [אולם ראוי להחמיר ליטול בלי ברכה], ברכת המוציא מברכים גם על זה, אולם אין מברכים ברכת המזון על פחות מכזית.

שיעור כזית פת: יש אומרים כנפח זית של ימינו שהוא בערך 3 סמ"ק, ויש המגדילים את השיעור עד 27 סמ"ק!!! כך שאין לאכול בלי ברכה אחרונה יותר מ3 סמ"ק ואין לברך ברכה אחרונה על פחות מ27 סמ"ק, בכדי לצאת מן הספק. לדוגמא: פרוסת לחם מהאמצע של לחם פרוס רגיל הוא כ125 סמ"ק !!! כך שברבע פרוסה יש כבר שיעור כזית.

שיעור כביצה לנטילת ידיים בברכה הוא: 54 סמ"ק לפי המקטינים, ו100 סמ"ק למגדילים, כך שהרוצה ליטול ידיים בברכה ולצאת מידי ספק יקפיד לאכול כ100 סמ"ק.

בכל מה שכתוב עד כאן מחשבים רק את הפת שהוא אוכל במשך הסעודה. וצריך לאכול את השיעור כביצה בבת אחת וןלא בהפסקים כדי שיוכל לברך על הנטילה ללא עוררים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה