חברה והשקפה

מדוע איננו יודעים את יום המוות?

  • ה' אדר התשע"ח
אא

שאלה

שלום לרב בלס. האם יש סיבה לכך שהקב"ה מסתיר מאיתנו את יום המוות שלנו בטרם הגיעו? אם כל אדם היה יודע כמה זמן נשאר לו לחיות,אולי היה מזדרז ולא מתמהמה בעשיית מצוות? *האם היה אדם בעולם אי פעם שהקב"ה גילה לו בטרם מותו מתי הוא ימות? תודה מראש

תשובה

שלום וברכה,

זו שאלה מעניינת שעלתה פעם במחשבתי, אך נראה לי שאם אדם היה יודע את יום מיתתו, היה הדבר גורם בדיוק לפעולה ההפוכה: אנשים שהיו יודעים שימותו בגיל 87, היו חיים חיי חטא 86 שנה, ואז, רק בשנה האחרונה לחייהם היו מנסים לעשות תשובה. דווקא חוסר הידיעה יוצר את מבחן האמונה האמתי, שבו כל יום הוא חיים בפני עצמם, שהכול אפשרי בהם. 

כמו כן, אי ידיעת זמן המיתה האמתי מאפשר לכל אדם לשוב בתשובה כשרואה סכנה ממשמשת ובאה עליו. אמרו חז"ל שתשובה תפילה וצדקה מעבירין מרוע הגזירה. וזו סיבה נוספת לשוב בתשובה, כדי לזכות לחיים ארוכים יותר.

בתנ"ך מסופר (מלכים ב, פרק כ):

"בימים ההם חלה חזקיהו למות, ויבוא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו: כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה: ויסב את פניו אל הקיר ויתפלל אל ה' לאמר: אנה ה' זכר נא את אשר התהלכתי לפניך באמת ובלבב שלם והטוב בעיניך עשיתי ויבך חזקיהו בכי גדול: ויהי ישעיהו לא יצא העיר התיכונה, ודבר ה' היה אליו לאמור: שוב ואמרת אל חזקיהו נגיד עמי: כה אמר ה' אלהי דוד אביך, שמעתי את תפילתך ראיתי את דמעתך, הנני רפא לך ביום השלישי תעלה בית ה', והוספתי על ימיך חמש עשרה שנה..."

חז"ל מלמדים אותנו שחזקיהו המלך דחה את דברי הנביא שהכריז את גזירת מותו, ואמר לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא, אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים" (ברכות דף י, א). ואכן חזקיהו צדק, ובתשובתו זכה לשבר את הגזירה הרעה שנגזרה לו.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לידהמוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה