אלו כלים צריכים טבילה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה, א. אינני יודעת אם הכלים שבביתי (כלי מתכת ונירוסטה) צריכים טבילה? באיזה מקרה הם צריכים טבילה? ב. נאמר והם צריכים טבילה. האם אסור להשתמש בהם כלל וכלל? (האם זה משנה אם הם ברשות הוריי או ברשותי או שזה לא משנה?) ומה אפשר לעשות אם התשמשתי בהם עד כה? ג. בפסח שכחנו לנקות / להכשיר את החרצובות שעל הגז וגם את הברזלים המונים על גבי החרצובות. האם הם אסורים בשימוש? מה צריך לעשות? (בבקשה לפרוטרוט...) אשמח מאד אם אקבל תשובה על כל פרט קטן המוזכר כאן... המון תודה!

תשובה

שלום

א. אם הכלים תוצרת חוץ, יש להניח כי הם מתוצרת גוי, ולכן מצוה מן התורה להטביל את כלי המתכת – נירוסטה, חז"ל תיקנו להטביל גם את כלי הזכוכית, את שני הסוגים מטבילים בברכה: אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על טבילת כלי [כלים].

ב. כלים מתוצרת יהודית אין צריכים טבילה, כלים מתוצרת הארץ שידוע כי בעלי המפעל ופועליו גויים צריך להטביל הכלים מתוצרתם.

ג. הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל פסק כי כלים הבאים מסין ויפן טיוואן ברור שהם מתוצרת גויים, ויש להטבילם בברכה, וכן כלים הבאים מארצות אירופה אפשר להטביל בברכה, כי כמעט ברור שהתוצרת הוא של גויים, אולם ממשמעות דבריו עולה כי כלים הבאים מארה"ב, יש להטביל בלא ברכה, כי יש הרבה כלים שהם מתוצרת יהודית, [מה גם כשהתוצרת הוא מניו יורק שהיהודים הם שם רבים מאוד בלעה"ר].

ד. משהתברר לך שהכלים אכן צריכים טבילה, אסור מדברי חכמים להשתמש בהם אפי` פעם אחת מבלי שיטביל אותם [אם אין אפשרות להטביל אותם על אתר, ויש צורך גדול להשתמש בכלי, יש אפשרות לתת את הכלי במתנה לגוי או לגויה, ואחר כך לשאול את הכלי חזרה לשימוש, ובהזדמנות הראשונה שיתאפשר להטביל את הכלי יש לבקש מהגוי שיחזיר את הכלי במתנה, ואז יטביל את הכלי כדין].

ה. אע"פ שהשתמש זמן רב בכלי ללא טבילה, עדיין מצוות הטבילה קיימת כבכלים חדשים, אלא לפני שיטביל את הכלים המשומשים צריך לנקות אותם טוב מאוד בכל הפינות והחלקים המחוברים, ולהוריד את החלודה אם הצטבר באיזה שהוא פינה נסתרת.

ו. גם כלים של ההורים שלך היהודים, חייבים בטבילה, ואין לך להשתמש בהם ללא טבילה, אם השתמש בהם עד כה מחוסר ידיעה, הרי שאם מהיום והלאה תדאג לכך שהכלים יהיו טבולים, ה` הטוב יכפר בעד, כי איסור השתמשות בכלים ללא טבילה הוא איסור מדרבנן, שאם נעשה מחוסר ידיעה, די בכך שיתקן את הדבר מכאן והלאה. [בכל עיר ומושב קימת אפשרות להטביל כלים והדבר אינו מסובך כלל, אשמח להדריך אתכם בפרוטרוט, כשתציינו מקום ישוב, וכו`].

ז. כעת אין שום בעיה להשתמש על גבי חרצובות שלא הוכשרו בזמן חג הפסח, אולם קיימת שאלה על הכלים הכשרים לפסח שבישלו בהם על גבי החרצובות, אם התחמצו בשל כך, אך ההלכה הוא שבדיעבד הכלים לא התחמצו במגעם בחרצובה לא מוכשרת, ובפסח הבא תוכלו להשתמש בכלים. אולם כמובן שבפסח הבא תדאגו להכשיר את החרצובה כמו שצריך, כי כך הדין לכתחילה. אקוה שהכל ברור, ושיהיה בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה