נישואין עם שתי נשים על פי התורה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב! יש לי כמה שאלות..אני אשמח אם תענו לי עלהם. תודה רבה! 1.אני שמעתי שלאדם קוראים "אדם" רק מתי שהוא מתחתן כי רק אז הוא נהיה שלם שלכול אחד יש את הזיווג שלו את הצלע שמתאימה לו, לכן מדוע מותר לאדם להתחתן עם 2 נשים? ה` זיווג לאותו אדם 2 נשים?..ואם כן זה לא יגרום קנאה בין הנשים? שהם חולקות עם אותה גבר? אני יודע שכיום אנחנו לא מתחתנים עם כמה אנשים אבל בעבר? בתקופת התנ"ך? הנשים קינאו? ה` זיווג לאותו אדם כמה נשים? 2.האם יכול להיות שלאדם לא יהיה זיווג? הכוונה כאילו אין לו אישה שמיועדת לו? 3. בברכת הלבנה רשום "כשם שאנו מרקדים כנגדיך ואין אנו יכולים לגעת בך" אז..צריכים לשנות את זה...כי הצליחוו לגעת בלבנה הרי לואי אמסוטרג {נראה לי} הצליח להיות על הלבנה. 4.רציתי לשאול, בימי שבת אני בדר"כ שם את השלט מתחת למיטה אבל לפעמים אני שוכח והשלט נשאר על המיטה שלי ויוצא לי לשבת על השלט של הטלווזיה ולהדליק אותה. או שהשלט על המיטה ואני מתוך הרגל מדליק אותה אז השאלה שלי האם מותר לי לסגור אותה שוב, כי שלא יהיה מראית עין שאנשים לא יגידו כך וכך. ואם עדיין אסור לי להכבות את הטלווזיה אז האם מותר לי לסגור אותה משום שאבא שלי הוא איש מסורתי ואם הוא יראה טלווזיה דלוקה בשבת אין לו בעיה לסגור אותה אז שחשבתי על זה..מה עדיף..שאני יסגור את הטלווזיה ואני יעשה את החטא...או שאני ימנע מהחטא ואני יודע בוודאות שאבא שלי יחטא. 6. פילגש- רציתי לשאול, מדוע התורה מרשה פילגש? כאילו אם אדם רואה אישה גויה שבויה והיא יפה אז הוא יכול לשכב איתה פעם אחת? למה? זה לא יצר הרע? הוא לא מספק את התאוות שלו? אני מצטער שיש הרבה שאלות פשוט הם הצטברו לי במהלך הזמן.

תשובה

שלום !

1. אי אפשר להביא ראיות מהעולם המודרני למצב החיים בימים הקדמונים, כנראה שאז יכלו להסתדר כמה נשים עם בעל אחד, אכן משראה רבינו גרשום מאור הגולה כי לפי הדורות האחרונים זה לא מתאים, ויש בזה הרס התא המשפחתי, וגורם לקנאה, עמד ואסר בכח תורתו בחרם חמור שלא ישאו רק אשה אחת.

2. כשהיה אפשר לישא שני נשים היו שני הנשים שייכות לחלקו, וכידוע כי ישנן הרבה אנשים שבאמת כולם בעלי חלקי נשמה אחת, ועל פי הקבלה ישנן שש מאות אלף נשמות יהודיות, אלא שהן נחלקות להרבה חלקים.

3. אדם הבא בגלגול יתכן והזיווג שלו איננה יורדת עמו, ולפעמים יתכן שאין לו בת זוג השייכת לו, אולם הוא יכול להתחתן עם מי שהיא אחרת שבן זוגה לא זכה לקחת אותה לסיבת עוונות וכדומה.

4. על ידי ריקוד עדיין לא הצליחו לנגוע בלבנה.

5. הדלקת טלויזיה בשבת `מתוך הרגל`, בהחלט לא מקובל עלי, ואני לא מבין איך זה אפשרי, לגופו של ענין, אין לך לכבות את הטלויזיה, אף שאתה בטוח שמי שהוא אחר יעשה את זה במקומך.

6. עירבת מושג של פילגש, ואשת יפת תואר, ואין קשר בין הדברים. לקיחת פילגש הכוונה על יחוד אשה לאיש מסויים, אך ללא חופה וקידושין, אולם היא מיוחדת ומזומנת רק לו, ומיטהרת מטומאתה, כמו כל אשה אחרת, ונחלקו בזה גדולי ישראל בדורות הקודמים אם הדבר מותר לכל יהודי או רק למלך, וכשיטה האחרונה היא הכרעת רוב הפוסקים שלמעשה אין היתר בכך.

7. אשת יםת תואר התירה התורה לבוא עליה פעם אחת, מאחר והמדובר בשעת מלחמה, ובנות הגויים היו מקשטות עצמן באופן יוצא מן הכלל בשעת מלחמה, וידעה תורה כי אחרי שלא שמר את עיניו וראה אותה לא יוכל לעמוד בעצמו, לכן התירה התורה, מהכלל שהתורה אינה אוסרת על אדם דבר שאין בכוחו של האדם לעמו בכך.

אולם כמובן שאדם אינו יכול להורות לעצמו להתיר איסורים מהסיבה הזאת מאחר ומלבד עניין זה של אשת יפת תואר התורה מכירה את כוח האדם שהוא יכול לעמוד אם רק ירצה אל מול כל ניסיון ופיתוי.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה