מדוע נענשו בעלי החיים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

רציתי לשאול שאלה שממש התקשו בלענות לי עליה אז השאלה היא למה ה` העניש את בעלי החיים כאשר הוא העניש את חוה בלידה קשה ובסבל של ההריון הוא העניש את כל המין הנקבי של כל בע"ח והם לא חטאו אז למה?? אשמח לתשובתכם תודה מראש

תשובה

שלום

בספר בראשית (ג ו) כתוב וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל, ודרשו חכמים [מובא בפירוש רש"י] כי מה שכתוב `גם` לאישה, מורה לרבות בהמה וחיה, שגם אותם האכילה חוה מפרי עץ הדעת, ולכן שלט גם בהם הפגם.

והענין הוא כי האדם הוא העומד במרכז הבריאה וכשהוא מתעלה הוא מעלה עמו את כל הנבראים, וכן להיפך כשהאדם נופל הוא מוריד עמו את כל הבריאה, וכמו שרואים בדור המבול שהשחית כל בשר את דרכו, וזה גרם שגם הבהמות והחיות התדרדרו למצב נורא של השחתה אף שזה בכלל לא בכח תאוותם, ונענשו יחד עם האדם במבול.

וכך גם בחטא עץ הדעת שהתדרדרות האדם דירדרה אף אותם, עד שגם הם טעמו, ונפלו, ולכן הם צריכים את הזיכוך כמו האדם, להצטער בצער לידה. ובספר פרי צדיק (פרשת אמור - אות ו) עמד על נקודה מעניינת וזה לשונו: "אמרנו שעיקר עונג שבת בדגים משום שאין בהם שום איסור חלב וגיד הנשה ובעופות יש על כל פנים איסור דם ונבילה מה שאין כן בדגים, מכלל דבדגים אין בהם ערבוב טוב ורע שלכל בהמה וחיה ועופות האכילה חוה מעץ הדעת טוב ורע (כמו שדרשו דברים רבה פי"ט) ולדגים לא נאמר שהאכילה".

ולכשתתבונן תראה שאכן העופות והדגים שלא כתוב עליהם שטעמו מעץ הדעת אכן אין הם סובלים צער לידה, שדרך רבייתם על ידי הטלת ביצים, [ומבואר בתלמוד שהעוף איננה מצטערת בשעת הטלת הביצה], והכל מתאים ודינו של הקב"ה אמת ונכון.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה