חברה והשקפה

דברים שלא מסתדרים בזוהר

  • כ"ז טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב,

איך יכול להיות שמוזכרים אמוראים בזוהר? ומה עם העובדה שהארמית בזוהר היא ארמית של ימי הביניים ולא כמו ארמית תלמודית? ובכלל איך זה שתנאים דיברו ארמית, הרי שפתם היא לרוב עברית? האם אנחנו מאמינים שכל חלקי הזוהר שיש בידינו הם באמת דברי קודשו של רשב"י או שיש ממה לחשוש? אולי גם לא לפסוק ע"פ הקבלה אם יש בספק ממש?

תשובה

בס"ד

 שלום וברכה,

 ראשית כל, המסורת על תורת הנסתר מוזכרת אפילו בגמרא לפני יותר מ-1500 שנה. היא נקראת בשם "מעשה מרכבה", ו"מעשה בראשית" ונאמר שרק יחידי סגולה עסקו בה. מסופר בגמרא כיצד השתמש רבי עקיבא (ותנאים נוספים) בידע הקבלי, ובאמצעותם עלה לפרדס ושוטט בעולמות עליונים (מסכת חגיגה יד, עמוד ב).

המשנה שנכתבה לפני קרוב ל-2000 שנה אוסרת ללמד את תורת הסוד ברבים, וקובעת שתורה זו עוברת רק מרב לתלמידו ביחידות (מסכת חגיגה פרק ב' משנה א).

 ולעצם שאלתך,

זו שגיאה נפוצה של מי שאינם בקיאים בזוהר. אך מי שפתח את ספר הזוהר ללמוד בו, יגלה עוד בראשיתו שהוא נמסר והועבר על ידי תלמידיו של רשב"י, ולא נכתב מילה במילה בידי רשב"י עצמו. מסורת העברה זו נעשתה תחילה בעל פה, והועברה מדור לדור בסתר בכתביהם הפרטיים של תלמידי חכמים, עד שהוספה והועלתה על הכתב בספר הזוהר.

 רבי משה דה לאון שחי במאה ה-13 חקר אחרי כתבים עתיקים אלה, חיפש בעליות גג ישנות של תלמידי חכמים את כל כתבי הסוד שמצא, וערך אותם בספר אחד שלו קרא "ספר הזוהר". ראה עוד:

http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2529865&forum_id=4142

 בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זוהראמיתות התורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה