הלכות ומנהגים

האם לריק יש כוח משלו לדחוף דברים? (מדע)

  • י"ז טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום

אני אוהבת מדע וקוראת את ספריו של הרב זמיר כהן.
יש לי כמה שאלות בנושא מדע ואשמח לתשובה:
1. כידוע כאשר סותמים מזרק ריק ומושכים את הבוכנה אחורה, נוצר ריק. כתוצאה מכך, כאשר נעזוב את הבוכנה היא מיד "תרוץ" חזרה אל תחילת המזרק. השאלה שלי האם זה קורה בעקבות כך שלריק יש כוח למשוך דברים אליו או שזה כתוצאה מכך שאין חלקיקים שיעצרו את הבוכנה מלהשאב? כדי לחדד את השאלה אני אציג אותה באופן שונה מעט: נניח יקום רק עם חלקיקי אויר וכעת מוציאים שטח קטן של חלקיקים ונוצר "עיגול" ריק. האם החלקיקים יחזרו לשם כתוצאה מתזוזתם התמידית או שמה הם ישאבו על ידי הריק?
2. אם נקח חדר גדול ונוציא ממנו את כל האויר האם ייתכון שבעוד זמן מסויים (ארוך כנראה) הבניין ישאב לתוך עצמו ויקרוס כתוצאה מהלחץ המופעל על ידי הריק?

סליחה על האורך ותודה רבה!!

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

1. הריק שאת מתארת נקרא בשם וואקום, זה הוא מצב שנוצר מחוסר אוויר (האוויר הוא בעצם תרכובת של גזים שונים). כך יקרה אם נשאב אוויר משקית ניילון. המשיכה מתרחשת בשל המחסור - כשאין כלום בין שני חפצים - הם באופן טבעי מצטופפים ונצמדים זה לזה (כמו שני חלקי ניילון, אשר נשאב האוויר מביניהם).

2. אבני הבניין הם חזקים דיים כדי להישאר יציבים במקומם גם ללא אויר ביניהם, ולכן לא יימשכו. אך אילו אכן היו נלקחים כל החלקיקים האפשריים מן החדר, ואפילו המרחב (חלל שביניהם), הרי שהאבנים היו מצטופפים יחד לכדי נקודה אחת. 

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תורה ומדעואקום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה