חברה והשקפה

איזה הוכחה יש לכך שאלוקים אוהב אותי ?

  • ט' טבת התשע"ח
אא

שאלה

אני מדבר בתור אדם דתי, שלא צריך לשכנע אותו שאלוקים קיים, ולא צריך לשכנע אותו שהאלוקים האמיתי זה אלוקי ישראל שהוציא אותנו מארץ מצרים ונתן לנו תורה בהר סיני.

בתור אדם כזה, יש לי שאלה פשוטה לשאול - איפה ההוכחה שאלוקים אוהב אותי ? איפה ההוכחה שאלוקים אוהב אותנו ?

אם תענו לי: הרי כל חלק מגופך וכל הטוב שבחייך כל רגע מתוחזק ומתקיים על ידי אלוקים.
אזי אני ישיב: מה ההוכחה בזה ? המהנדס מתחזק מכונה, הרופא מתחזק את האדם, והחשמלאי מתחזק את תחנת הכוח, זה אומר שהם אוהבים את המכונה או את האדם או את תחנת הכוח ?

אם תענו לי: כתוב בתורה שה' אוהב את עמו ישראל, אזי אשיב:
א. אוהב את עמו ישראל, אבל מה איתי, האדם הפרטי ?
ב. יש גם פסוקים אחרים שמראים שה' נתן לנו את הארץ כי הוא כרת ברית עם אברהם, אז אולי הוא אהב את אברהם ולכן נתן לנו את הארץ, אבל מי אמר שהוא אוהב אותנו/אותי ?

השורה התחתונה של השאלה שלי היא, שמוזר מאוד בעיניי שבדת היהודית, כל כך הרבה מילים נשפכים להסביר שהאלוקים קיים, אבל יש אפס הוכחות (לפחות ממה שאני ראיתי) שאלוקים אוהב אותי.
ושמתוך מיליון סיבות אפשריות למה אלוקים ברא את העולם ונתן את התורה (מסקרנות, בגלל סיבה שאף אחד לא יבין, מתוך רצון לתת, מתוך רצון להרע, כי משעמם לו, כי הוא אוהב אותנו, כי הוא שונא אותנו) בחרנו בסיבה "כי הוא אוהב אותנו".
שוב - מי אמר שזה ככה ?

תודה מראש.

תשובה

 שלום וברכה,

אם רופא/מהנדס/חשמלאי נותן לך מתנות חינם, ומתחזק אותן חינם אין כסף, אז כן - הוא אוהב אותך. וראוי להכיר לו טובה.

 כמו שתשאל, מנין לי שההורים שלי שהביאו אותי לעולם, טיפחו אותי מהעריסה, טיפלו בי, האכילו אותי, שמרו על בריאותי, חינכו אותי - מנין שהם אוהבים אותי?

הנה 10 הוכחות שאלוקים אוהב אותך:

https://www.hidabroot.org/he/article/798

יש לזכור שהקב"ה יתברך לא משיג דבר מאיש. הוא הרי יוצר כל המציאות כולה, ולא ניתן להעניק לו דבר משל עצמנו, כי כל מה ששלנו - ניתן ממנו.

כך אמרו חז"ל: תן לו משלו שאתה ושלך שלו. ה' דורש מאדם להתקין מזוזה, רק לאחר שנתן לו בית. ה' דורש מאדם לערוך ברית מילה לבנו, רק לאחר שנתן לו בן. ה' דורש מאדם להניח תפילין, רק לאחר שנתן לו יד. ה' דורש מאדם לשמור על טהרת העיניים, רק לאחר שנתן לו עיניים. וכן בכל דבר ודבר שה' דורש מאיתנו מצווה כלשהי, הוא רק לאחר שה' נתן לנו מתנה ששווה אלף אלפי מונים יותר ממעשינו.

לכן, אצל הקב"ה לא קיים מושג של רוע או אכזריות ח"ו, כי הרי כל מה שהקב"ה עושה - הוא עושה אך ורק למעננו ולטובתנו, גם כשמונע מאיתנו טובות (החטאים פוגמים בנשמתנו, ומונעים את ההנאה הגדולה מכל - שהיא קרבת ה' בגן עדן. בדומה לרופא מנתח, כך ה' מעביר לעתים את הנשמה ייסורים ונסיונות שונים שנועדו לתיקונה הרוחני, כדי שתזכה לאושר ושכר נצחיים בעולם הבא).

א. ה' אוהב את עמו ישראל. ומה הוא בדיוק עמו ישראל אם לא יהודים כמוך וכמוני? "בנים אתם לה' אלוקיכם", "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" - אלוקים רוצה את אהבתך הפרטית ביותר, והוא משגיח על כל יהודי באופן פרטי. 

ב. בזכות בריתו עם אברהם הוא שומר עלינו ואוהב אותנו, כי אנו בניו של אברהם יצחק ויעקב, ויש בכך הבטחה לאהוב אותנו גם כשאנו לא ראויים לאהבה. 

 ראה כאן תשובה פילוסופית לשאלתך:

https://www.hidabroot.org/question/132674

ולעיון עמוק בשאלה זו - קרא בבקשה דו-שיח קצר שכתבתי בשם "שיחה גורלית" (חפש בגוגל). 23 עמודים, לדעתי יוסיף לך הרבה.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אהבת ה'אוהב עמו ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה