תפילה וברכות

המקור לתפילה שלא תעלה קנאת אדם עלי

  • ו' טבת התשע"ח
אא

שאלה

שלום רב, אני מנסה להגיע למקור של מי שכתב את נוסח התפילה - "יהי רצון מלפניך... שלא תעלה קנאת אחרים עלי ולא קנאתי..." שמופיעה בסוף תפילה שמונה-עשרה. תודה רבה. אשמח שיענו לי במייל.

תשובה

שלום רב,

הקטע הראשון של התפילה שלא תעלה קנאת אדם עלי וכו' מבוסס על פי הנאמר בירושלמי מסכת ברכות (פרק ד הלכה ב) שרבי אליעזר אחר תפילתו היה אומר יהי רצון מלפניך ה' אלוקי ואלוקי אבותי וכו' ולא תעלה קנאתינו על לב אדם ולא קנאת אדם תעלה על לבינו וכו'.

הקטע השני "ושלא אכעס היום ולא אכעיסך" הוא על פי המובא בספר חרדים (פרק סז) שנמצא כתוב בפרקי רבי עקיבא כתיבת יד שהיה מתפלל כל יום יהי רצון מלפניך ה' אלוקי ואלוקי אבותי שלא אכעוס היום ולא אכעיסך.

הקטע השלישי "ותן בלבי הכנעה וענוה" (וכן החיבור של קטע זה עם הקטעים הקודמים) הוא על פי מה שכתב רבי מאיר פופרש זצ"ל (חי לפני למעלה מ-350 שנה) בספרו אור צדיקים (תיקון התפלה, תיקון הב' סעיף מד) וזה לשונו: אבל מסוגלים תפלות אלו לומר על כל פנים קודם יהיו לרצון אמרי פי שאחר תפלת שמונה עשרה, והם אלו: יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שלא תעלה קנאתנו על אחרים ולא קנאת אחרים עלינו, ואחר כן צלותא דר' עקיבא יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שלא אכעוס ולא אכעיסך, ואחר כן יאמר רבונו של עולם זכני למדת הענוה ולמדת הכנעה וכו'.

הקטע האחרון מלכנו ואלוקינו יחד שמך בעולמך וכו' מבוסס על פי דברי הטור אורח חיים (סימן קכב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:שמונה עשרהאלוקי נצורקנאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה