תפילה וברכות

איך אומרים אחד מהם לא נותר, והרי פרעה נשאר בחיים?

  • ב' טבת התשע"ח
אא

שאלה

בתפילה אומרים "ויכסו מים צריהם אחד מהם לא נותר" והרי פרעה כן נשאר בחיים? תודה

תשובה

שלום רב,

יפה שאלת, אולם יש להקדים שאין זה מוסכם לכל הדעות שפרעה נשאר בחיים, כי יש דעות שסוברות שגם פרעה טבע בים סוף (ראה מדרש שוחר טוב מזמור קו דעת רבי יהודה שאפילו פרעה טבע בים סוף שנאמר "אחד מהם לא נותר". ודעת רבי נחמיה, שפרעה נשתייר לעצמו שנאמר "ואולם בעבור זאת העמדתיך". ויש אומרים אף הוא טבע באחרונה שנאמר "ונער פרעה וחילו בים סוף").

אכן בוודאי שיש צורך ליישב את נוסח התפילה גם לפי מי שאומר שפרעה נשאר בחיים, שהרי זה פסוק מפורש בתהלים (פרק קו פסוק יא) "אחד מהם לא נותר", ונאמרו בזה כמה הסברים:

א. בעלי התוספות על התורה (פרשת בשלח) על הפסוק לא נשאר בהם עד אחד, כתבו: אבל אחד נשאר והוא פרעה. והא דכתיב בספר תהלים אחד מהם לא נותר, היינו מכל עמו.

ב. המהר"ל מפראג בספרו גבורות ה' (פרק מב) כתב, שיש ליישב שמה שכתוב אחד מהם לא נותר מדבר על מי שראוי למות, אבל פרעה לא היה ראוי למות מאחר שהקב"ה היה עושה קריעת ים סוף למען כי ידעו מצרים שמו הגדול ועיקר מצרים הוא המלך, ואם נטבע פרעה לא ידע פרעה שמו אחר שנטבע.

ג. המלבי"ם בתהלים (שם) כתב, שיש הבדל בין נשאר לבין נותר, נשאר הוא בכוונה ונותר הוא שלא בכוונה, וא"כ מה שכתוב אחד מהם לא נותר, היינו שלא נותר מעצמו אף אחד, כי פרעה שנמלט לא נותר מעצמו רק ה' השאירו בכוונה.

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תפילת שחריתפרעה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה